Használtan drágább
Az elmúlt évek igazi sikersztorija a luxusipar. De nemcsak a vadiúj termékek tarolnak: használt luxusban nyomul az E-Bay mellett most már az Amazon e-kereskedelmi óriás is. Gőzerővel jön fel az interneten a másodlagos piac. Ingrid Bergman Ferrarija, egy Hermés Birkin táska vagy egy ritka Rolex többe kerül használtan, mint vadonatúj korában.
A nagy márkák valószínűleg legszívesebben betiltanák, a divatőrültek és befektetők viszont jócskán profitálnak az eredeti, de használt luxustermékek piacának szédítő ütemű növekedéséből. A Bain and Company globális menedzsment tanácsadó cég adatai szerint az emberek 2023-ban világszerte közel 45 milliárd eurónyi összeget (mintegy 18 ezer milliárd forintot!) adtak ki méregdrága használt kézitáskákra, ruhákra, órákra és ékszerekre olyan, a vevőket és eladókat árfekvéstől függő, borsos jutalékért összekötő online platformokon, mint a San Franciscó-i központú The RealReal vagy a New York-i Vestiaire Collective.
Az üzlet méretének érzékeltetésére: az előbbi online piactérnek több mint 34 millió tagja van és eddig körülbelül 36 millió darabot adott el. Utóbbi weboldalán pedig átlagosan 35 ezer tétel közül lehet válogatni. A jó állapotú, használt luxuson mindenki nyer. Az eladó szekrényében nem porosodik tovább a drágán vásárolt, de már nem használt termék, a vevő pedig gyorsabban és olcsóbban jut áhítata tárgyához. Könnyen kiszúrható másolatokat viselni ma már snassz.
Nem mindenki örül
A piaci szegmens éves növekedése kétszer akkora, mint az újonnan eladott termékeké és ez utóbbi forgalmának 12 százalékát is eléri. A dizájner márkák pedig ambivalens módon viszonyulnak a jelenséghez - világít rá az érme két oldalára egy összeállításában a neves The Wall Street Journal gazdasági lap. Egyrészt aggódnak, hogy a second hand-webshopok nem mindegyike rendelkezik megfelelő hitelesítési rendszerrel és így a hamisítványokat is valódinak adhatják ki szemfüles eladók. A The RealReal-t 2018-tól többször is perelték ilyen ügyekben.
De azt sem mindig szeretik, ha a fogyasztók könnyen követhetik, hogy mely márkák mely termékei tartják meg az értéküket és melyek nem. Márpedig a nemegyszer sok tízezres kínálattal rendelkező e-kereskedelmi platformok tranzakciós adatok, tanuló algoritmusok és mesterséges intelligencia segítségével kalkulálnak azonnali árakat az egyes tételekhez, amit nyilvánossá is tesznek weboldalaikon. Így bárki nyomon követheti a márkák értékállóságát. A The RealReal weboldala mindig érdekes statisztikákat közöl: március 10-én például azt lehetett olvasni, hogy a Fendi és Bottega táskák kereslete 12 hónap alatt 25%-kal nőtt, a Prada Spazzolatora irányuló keresések 467 százalékkal, a Bottega Intrecciato népszerűsége 117 százalékkal emelkedett.
Az egyiknek sikerül, a másiknak nem
Van olyan luxus brand, amelyik jól jön ki a másodpiaci bizniszből, például mert a vásárlók hajlandóak jelentős prémiumot fizetni azért, hogy elkerüljék a nemegyszer mesterségesen előálló kínálat szűke miatt kialakuló várólistákat. Egy átlagos állapotú Hermes kézitáska például 25%-kal drágább, mint az új, egy ritkább alapszintű Birkin 25 táskáért pedig 10 ezer helyett akár 24 000 dollárt vagy még többet is fizetnek - beszél kicsit haza is az erre a márkára specializálódott és 2008-as alapítása óta százmillió dolláros forgalmat lebonyolító, floridai székhelyű Privé Porter “second hand” piactér.
Hasonlóképpen, a Rolex és a Patek Philippe által gyártott órák is jellemzően 20%-os, illetve 39%-os átlagos prémiummal kelnek el az óragyűjtők talán legnagyobb platformjának számító WatchCharts adatai alapján. A Rolex egyébként 2022 végén maga is beszállt a másodlagos piacra az általa hitelesített órák adásvételével. A vásárlók úgy tűnik, hajlandóak felárat fizetni a svájci óragyár által ellenőrzött használt órákért: egy Rolex 126500 Daytona óra újonnan 15 100 dollárba kerül, a másodpiaci ára 32 300 dollár, Rolex tanúsítvánnyal értékesítve azonban 37 000 dollárt vagy még többet érhet.
A többség azonban nem jár jól. A The RealReal adatai szerint például a Louis Vuitton által gyártott kézitáskák átlagosan 40%-ot vesztenek értékükből, ha tovább értékesítik, a Christian Dior táskáinak értéke pedig közel a felére csökken. A Burberry átlagos viszonteladási értéke 17%-ot esett, a párizsi tőzsdén jegyzett Kering csoport top márkái közül a Gucci, a Balenciaga és a Bottega Veneta 10%-kal, 14%-kal, illetve 23%-kal csökkent az elmúlt évben.