Karácsonyi csomagot átnyújtó hölgy
Fotó: Unsplash

Időben megérkezett a karácsonyi csomagod?

Az idei év első felében újra felgyorsult az internetes vásárlások bővülési üteme – 2022 első félévében a hazai webshopokban bankkártyával elköltött összeg átlépte a bűvös ezermilliárdos határt. A karácsonyi bevásárlási szezonban új csúcsokat vár a BiztosDöntés.hu, hiszen ma már a korábbi évek logisztikai gondjai nem zavarják a neten rendelőket.

Egyre több a webshop

A koronavírus válság praktikusan átalakította költési szokásainkat. Ez mindennél jobban megmutatkozik abban, hogy alig több mint két év alatt megháromszorozódott a bankkártyát elfogadó hazai internetes webshopok száma. Míg 2019 végén kevesebb mint 13 ezer online áruházban tudtak fizetni a magyar polgárok, addig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb jelentése szerint idén június végén a magyarországi online bankkártyás fizetési lehetőséget kínáló cégek száma már megközelítette a 40 ezret.

Az egyre bővülő kínálat miatt a covid utáni megtorpanást követően idén új lendületet kapott az internetes vásárlások növekedése. Míg a boltok fizikai zárlatának feloldása után az internetes kártyás vásárlások darabszámának éves növekedési üteme az elmúlt évben 21-28 százalékos szintre esett vissza, addig az idei év első félévében már több mint 30 százalékos bővülést mutatnak a statisztikák.

Bűvös határok

Azt, hogy az emberek mostanság egyre jobban igénylik az internetes vásárlás lehetőségét, jól mutatja, hogy míg az elmúlt évben az online webshopokban bankkártyákkal elköltött összeg egyedül karácsony előtt, az utolsó negyedévben emelkedett, az idei első két negyedévben 5, illetve 6 százalékos volt a bővülés. Ennek köszönhetően az idei első félévben az online bankkártyás költések összege új történelmi csúcsra jutott azzal, hogy meghaladta az ezermilliárd forintot a hazai webshopokban elköltött összeg.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu bankszámla-szakértője arra hívja fel a figyelmet, hogy az internetes vásárlási lehetőség biztosítása ma már lételeme a kereskedelemnek is. Ezt mindennél jobban bizonyítja, hogy a bankkártyás fizetési tranzakcióknak már több mint 11 százaléka kötődik az online térhez. Ennél is komolyabb érv további webshopok megnyitása mellett az, hogy a bankkártyákkal Magyarországon elköltött összegeknek már közel ötöde az internetes kereskedelem segítségével gazdagítja a boltok tulajdonosait.

​Erős pozíciók

Persze a magyarok az interneten nem feltétlenül csak a hazai webshopokat látogatják. A jegybank adatai szerint magyar bankkártyákkal külföldi kereskedőknél az idei év második negyedévében már több mint 25 millió online vásárlási tranzakciót bonyolítottak. Ennél többet egyedül a covid első hullámában, a teljes zárás idején, a második negyedévben vásároltunk külföldi webáruházakban az interneten. Hatalmas perspektívát mutat, hogy a hazai és a külföldi webshopokban magyar kártyákkal elköltött összeg az idei második negyedévben már meghaladta a 900 milliárd forintot.

A hazai webshopnyitásban gondolkodó kereskedőknek mindenesetre megnyugtató lehet, hogy az internetes bankkártyás vásárlásoknak stabilan 60 százalékát magyar weboldalakon valósítják meg az ügyfelek és hasonló arany mutatható ki az elköltött összegben is. Ráadásul a magyar webshopokban szemmel láthatóan kisebb értékű beszerzéseket is hajlandóak vagyunk finanszírozni - erre utal az, hogy míg a külföldi oldalakon megvalósult átlagos tranzakciós érték mára a 15 ezer forintos értékhatárt közelíti, addig a magyar webshopokban átlagosan 13 300 forintot fizetnek a polgárok. Ez az összeg egyébként közel kétharmadával magasabb kosárértéket jelez, mint a fizikai kereskedőknél lebonyolított tranzakciók 8 300 forint alatt maradó átlagértéke.

​A csomagküldés nem akadály

Ez persze nem jelenti azt, hogy egy-egy internetes áruház megnyitása lényegesen komolyabb forgalmat tudna generálni, mint egy sima bolté, hiszen az internetes vásárlások során a kis értékű fizetések esetében komoly visszatartó erőt jelenthet az, hogy az áru kiszállítása többletköltségekkel járhat. Épp ezért a webes vásárlók jellemzően akkor nyomnak a megvásárlás gombra, ha a kosár értéke már eléri az ingyenes szállítás kritériumát, illetve ha maga a vásárlás összege akkora, amely mellett a kiszállítás költsége tolerálható mértékű.

Ugyanakkor a korábbi évekhez képest az idei karácsonyi szezonban csúcsra futhatnak az internetes ajándék beszerzések. Ez annak köszönhető, hogy a csomagszállító cégek számottevően fejlesztették az elmúlt időszakban hálózataikat. Ennek következtében a belföldi forgalomban akár 1-2 nap alatt is nálunk lehet a megrendelt termék, de a külföldről rendelt áruk is viszonylag pontosan érkeznek a vevőkhöz. A fizetések terén pedig sokaknak vannak már kellemes tapasztalatai az online bankkártyás fizetéssel, az ilyen tranzakciókra az EU területén kötelezően bevezetett szigorú ügyfélhitelesítés előírásának köszönhetően a visszaélések visszaszorultak.


The Conversation

Ne hagyd ki!