Hallottál már a szolgáló vezetési modellről? Ez lehet a siker kulcsa

Hallottál már a szolgáló vezetési modellről? Ez lehet a siker kulcsa

Robert K. Greenleaf az 1970-es években fektette le szolgáló vezetési modell alapjait. A módszer a reneszánszát éli, napjainkban számos sikeres vállalat erre építi a vezetési stratégiáját.



A szolgáló vezetési modell teljesen felforgatja a vállalati hatalmi struktúrát. Kissé nyersen megfogalmazva nagyjából annyit tesz, hogy a vezető klasszikus értelemben véve nem „főnökösködik", hanem aktívan támogatja a dolgozóit. A stratégia alapfeltevése, hogy a munkavállalók szakmai fejlődése és jóléte a vállalati morál mellett az üzlet sikerességére is jó hatást gyakorol. A boldog alkalmazottak általában jobban teljesítenek, motiváltabbak, lojálisabbak és növekedésorientáltabbak. Ezek mind olyan tényezők, amelyek kulcsfontosságúak a vállalat hosszútávú sikeres működésében.

A szolgáló vezetési stratégiát az alábbiak jellemzik:

  • a vezető elsősorban a munkavállalók jólétére és a hosszútávú növekedésre összpontosít
  • a vezető mások szükségleteit a sajátjai elé helyezi
  • a vezető rendszeresen kikéri az alkalmazottjai segítségét, útmutatását, nem állítja, hogy mindent mindenkinél jobban tud
  • a vezető nála képzettebb és okosabb embereket alkalmaz, akik más szemléletmóddal rendelkeznek
  • a vezető az emberséget az üzleti érdekek elé helyezi, tisztában van vele, hogy az alkalmazottai nélkül a vállalkozása sem létezne

Greenleaf szerint a szolgáló vezetési modell sokkal inkább egy életstílus, mintsem egy stratégia, így nem is lehet egyik napról a másikra kiterjeszteni az egész vállalatra. Sőt, egyetlen ember nem elegendő a megvalósításához. Az az optimális, ha a vállalat összes tisztségviselője ezt a szemléletmódot követi. Mutatunk néhány technikát, amelyek segíthetnek a stratégia alkalmazásában.

Legyél aktív hallgatóság

Egy sikeres vezető először hallgat, és csak utána beszél. Ez a taktika különösen hasznos a meetingeken. Gondolj csak bele, a legtöbb munkavállaló kényelmetlenül érzi magát, ha ellentmond a főnökének. Ha főnökként te osztod meg először a gondolataidat, elkaszálhatod az ötletelést. Sok esetben a legjobb, amit egy vezető tehet, az az, ha felteszi az alábbi kérdést a dolgozóinak: Ti/te mit javasolsz?

Ne főnökösködj

Egy szolgáló vezető nem olyan, mint a hagyományos értelemben vett főnök. Nem mondja meg az alkalmazottainak, hogy mit és hogyan csináljanak. Mondjuk úgy, hogy inkább megpróbálja rávezetni őket a megoldásra, méghozzá olyan módon, hogy úgy tűnjön, a dolgozó magától jött rá a megfejtésre. Erre remek módszer, ha megosztod a saját tapasztalataidat velük. Például, ha veled is történtek hasonló dolgok, akkor te hogyan oldottad meg a szóban forgó problémát? Fontos a transzparencia. Érdemes megosztanod velük azokat a hibákat is, amelyeket korábban elkövettél. A sebezhetőség kimutatása őszinteséget jelez.

Kérj visszajelzést

A céged növekedésével a teendőid is sokasodni fognak, ennek következtében könnyen szem elől tévesztheted a saját fejlődésedet. Az életkorodtól függetlenül, a személyes fejlődésedet mindig prioritásként kell kezelned. Ahogyan te is visszajelzéseket adsz a kollégáidnak, időnként te is kérd ki az ő véleményüket a munkádról. Vizsgáld meg az ő szemükkel, milyen fejlődésen mentél át az elmúlt időszakban, illetve mi az, amin javítanod kellene?

Mutass példát

Az utolsó praktika alátámasztja is azt igazolja, hogy a szolgáló vezetési modell igazából inkább egy életstílus. Akár az irodában vagy, akár a terepen, vagy épp az otthonodban, meghatározó, hogyan viselkedsz a környezeteddel. Mi jellemez téged? Milyen döntéshozó vagy? Kedves, együttérző és figyelmes, vagy autokratikus, irányító és önző? Vezetőként minden lépésedet árgus szemekkel fogják figyelni. Úgy viselkedj másokkal, ahogyan te is elvárod, hogy veled viselkedjenek. Ez leginkább a problémamegoldásnál lesz előnyös. Vezess hálával, empátiával és nyugalommal. Bármilyen beszéd vagy tevékenység előtt hangsúlyozd az egységben rejlő erőt. Ha következetesen a „mi" -re koncentrálsz, nem pedig az „én" -re, akkor nemcsak sikeres vállalatot, hanem egészséges, jól működő csapatot is építhetsz.

Ne hagyd ki!