Donald Trump korábbi amerikai elnök új feltételeket szabott az elnöki különgépekkel kapcsolatban a Boeingnek, és ez alaposan átírta a repülőgépgyártó első negyedéves számait.
Az Air Force One két új gépe összesen 1,1 milliárd dolláros veszteséget jelenthet a cég számára, ebből az idei első negyedévben 660 millió dollárt könyvelhettek el. A Boeing idei első negyedéves vesztesége összesen 1,2 milliárd dollár.
Kockázatot vállaltak, és nem jött be
Donald Trump hivatalba lépése után kikényszerítette az elnöki különgépekkel kapcsolatos szerződés újratárgyalását, mert szerinte az túl drága volt. Az új megállapodás értelmében a Boeing, és nem az adófizetők felelnek az esetleges árváltozásokért.
Kockázatot vállaltunk. Akkor még nem tudtuk, hogy jön a Covid, és nem tudtuk, hogy az infláció is megérkezik, és tartósan velünk marad. Mindkét tényezőnek súlyos hatásai lettek
– mondta Dave Calhoun, a Boeing első embere a befektetőkkel folytatott konferenciabeszélgetésen.
Trump üzleti képességei
Technikai értelemben
az Air Force One bármely repülőgép lehet, amelynek fedélzetén ott az Egyesült Államok elnöke.
A kifejezést mégis általában a jelenlegi flottára értik, amely két, erősen a megrendelő igényei szerint átalakított Boeing 747-200B gépből áll, amelyek 1990 óta szolgálják a hivatalban lévő amerikai elnököt.
Donald Trump 2016-os megválasztása előtt a washingtoni kormánynak egy nagyjából 4 milliárd dolláros szerződése volt a Boeinggel két vagy több új gépre. Trump a választási győzelem után azonban azt tweetelte, hogy ez túl drága.
Két évvel később bejelentettek egy új, 3,9 milliárd dolláros megállapodást, amelynek értelmében
két új 747-8 gépet alakítanak át az elnöki igényeknek megfelelően.
Akkoriban Trump – aki büszke üzleti képességeire – üdvözölte a megállapodást, bár kritizálói szerint nem volt egyértelmű, hogy hol itt a spórolás.
Calhoun szerint egy nagyon egyedi tárgyalássorozat után vállalt a Boeing egy nagyon egyedi kockázathalmazt, amit valószínűleg nem kellett volna megtennie.
De most már itt tartunk, és nagyszerű gépeket fogunk leszállítani
- mondta.
Az új elnöki gépek képesek lesznek repülni a legrosszabb körülmények között is, például egy nukleáris háború kitörése esetén.
A gépeket 2024-ben kellene átadni, de a Boeing egyelőre késésben van az ütemtervhez képest. Csak ezen az egy üzleten a repülőgépgyártó 660 millió dollárt veszített az első negyedévben.