Az Amazon logója egy irodaépületen
Az Amazon fennállása óta először végre lerántotta a leplet hirdetési üzletágáról, így kiderült, pontosan mekkora bevételt generál a cégnek a titokzatos részleg. Kapaszkodjatok.


Globális uralom

Az e-kereskedelmi óriás a tavalyi, negyedik negyedéves pénzügyi beszámolójában tette közzé a sokak által várt adatokat.

Az Amazon tájékoztatása szerint hirdetési ágazata 2021-ben 31 milliárd dollárnyi (9 765 milliárd forint) bevételt generált, amelyből 9,7 milliárd dollár az utolsó negyedévben folyt be. Összehasonlításképp a YouTube tavaly „csak” 28,8 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el a platformon futó hirdetésekből.

Perspektívába helyezve, hogy mekkora összegről van szó: a Statista elemzése szerint a globális újságpiac éves hirdetési bevétele jelenleg 29,5 milliárd dollár körül mozog.

Az Amazon elsősorban saját weboldalain és tabletjein jeleníti meg partnerei reklámjait, amelyeket a felhasználók lekérdezési eredményei alapján juttat el az ügyfelekhez. A komoly sikerek ellenére a vállalat nem hozta nyilvánosságra, hogy a részleg pontosan mennyire jövedelmező.

Csak a Facebooknak nem megy?

Az Amazon mellett a napokban a Meta Platforms (a Facebook anyavállalata) is közzétette friss negyedéves eredményeit. Kiderült, hogy 18 éves pályafutása során most először csökkent a Facebook havi aktív felhasználóinak száma. Ami aggasztóbb, az az, hogy a TikTokhoz és a YouTube-hoz hasonló riválisok miatt egyre lassul a cég gazdasági növekedése. Ezzel párhuzamosan a hirdető partnerek kevesebbet költenek a Facebookos reklámokra, emiatt a bevételek is fokozatosan csökkennek. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az Apple szigorú változtatásokat hajtott végre adatvédelmi üzletpolitikájában, amelynek eredményeképp a Meta partnerei nehezebben tudják mérni hirdetéseik megtérülését a Facebookon és az Instagramon. A Meta pénzügyi igazgatója, Dave Wehner arra számít, az Apple új szabályrendszere akár több tízmilliárdos veszteséget is okozhat a cégnek idén.

Ezzel szemben az Amazon tájékoztatása szerint esetükben nem okoztak komolyabb fennakadásokat az Apple-ös változások. Hasonló tapasztalatokról számolt be a Google anyavállalata, az Alphabet is. Esetükben nagy előny, hogy saját keresőmotorral rendelkeznek.

A nagykutyák mellett a Pinterest és a Snap is kiváló eredményekkel zárta az évet. Előbbi 846,7 millió dollár, utóbbi 1,3 milliárd dollár bevételt ért el a tavalyi utolsó negyedévben.

The Conversation

Ne hagyd ki!