A világ legnagyobb teherautó-gyártója szerint már érezhető a globális chiphiány enyhülése. Ha ez igaz, hamarosan fellélegezhet az autóipar.
Optimista az autógyártó
A Daimler Truck Holding a világ legnagyobb teherautó-gyártója. A cég büszke arra, hogy eddig sikeresen elkerülte a koronavírus-járvány újabb kínai fellángolása miatt kialakul ellátásilánc-problémákat, ami gyakorlatilag az egyész világ autóiparát sújtja.
Azután, hogy az alkatrészhiány következtében hónapok óta gyárleállások vannak, még akkor is el leszünk látva munkával, ha a világgazdaság lassul. Jobb a helyzet, mint tavaly, de nem akarok túl korán ünnepelni
– idézi Karim Radstromot, a teherautógyártó európai és dél-amerikai üzletágának vezetőjét a Portfolio.
Ezért okozhat globális problémát, ha náluk gondok merülnek fel
A Daimler Truck mellett a másik nagy teherautó-gyártónál is komoly gondot okozott korábban a chiphiány, a Volvo Group is csökkentette a termelését.
Az pedig, hogy a legnagyobb gyártók megszenvedték a hiányt és leállt a termelésük, hozzájárult a globális szállítási díjak megugrásához. Radstrom szerint a korábbiakkal ellentétben azonban most nincs is jele annak, hogy a nemzetközi tehergépkocsi-gyártás lassulna.
Még mindig nagyon nagy a kereslet a kínálathoz képest. Nem látunk visszaesést a keresletben, ez azonban nagyon gyorsan változhat
- tette hozzá a vezető.
Eszement pénzt tolnak az európai chipgyártásba
Néhány hete írtunk róla, hogy a chipek hiánya kis túlzással térdre kényszerítette a világ autógyártóit, telefongyártóit, számítógépgyártóit és még sorolhatnánk. A kis alkatrészek fontosságát remekül példázza a Volkswagen esete: az autógyártó a globális chiphiány miatt tavaly a tervezettnél kétmillió autóval kevesebb járművet értékesített.
A probléma adott, a megoldás „egyszerű”: növelni kell a chipgyártó telepek számát és kapacitását. Az Európai Bizottság nem titkolt célja, hogy vonzóbbá akarja tenni az európai gazdasági térséget a nagy nemzetközi cégek számára, éppen ezért a múlt hónapban ambiciózus tervet jelentett be a chipgyártás ösztönzésére. Egy új jogszabályjavaslat értelmében enyhíteni fogja a chipgyárakra vonatkozó állami támogatási szabályokat, és további 17 milliárd dollárnyi állami és magánbefektetést tesz lehetővé.
Az Intel amerikai chipgyártó korábban már jelezte, hogy a következő 10 évben 80 milliárd eurót, azaz nagyjából 30 ezer milliárd forintot! fog invesztálni az európai piacba. Az Európai Bizottság bejelentését követően meg is osztotta a befektetési tervezete első részleteit.