Leállt a Dunaferr, állami segítséget kér a vállalat
Fotó: Shutterstock

Vészjelzés a hazai nagyvállalattól, ezrek megélhetése a tét

Állami segítség nélkül heteken belül leállhat a Dunaferr, bár még mindig van esély a túlélésre, olvasható a vállalat közleményében.

Az energiaválság és az acélpiaci pangás miatt Európa jelentős acélgyárai után 2022. szeptember 16-án kritikus lépésre kényszerült a DUNAFERR is, melynek következményei végzetesek is lehetnek az egyik legnagyobb magyar iparvállalat szempontjából. Az iparág kormányzati megsegítésével még mindig van esély arra, hogy a vállalat talpra álljon, túlélje a kialakult helyzetet, és továbbra is munkahelyet biztosítson négyezerötszáz munkavállalójának, valamint további több tízezer, a társaságcsoport beszállítóinál, alvállalkozóinál, partnereinél dolgozó embernek.

Bár már az elmúlt időszak is kritikus volt, de sok más uniós acélipari szereplővel szemben, a DUNAFERR mindeddig talpon tudott maradni: még ha visszafogottan is, de termelt. Mára azonban tarthatatlanná vált a cég helyzete, és az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után, ezen a héten pénteken a DUNAFERR arra kényszerült, hogy leállítsa a másik nagyolvasztóját is. A leállás közvetlen oka, hogy a nélkülözhetetlen alapanyag – koksz – beszállítását évtizedek óta végző partner, a Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK), váratlanul megtagadta a szállítást. A koksz-hiány miatt bekövetkezett kényszerű leállás azt jelenti, hogy jelenleg nincs lehetőség nyersvas- és acélgyártásra a DUNAFERR-nél. A DUNAFERR túlélésére az egyetlen esély, hogy a termelést fent tudja tartani, és rövid távon újra tudja indítani a nagyolvasztóit, mert a hosszabb leállás – elsősorban az újraindulás műszaki kockázatai és költségei miatt - ellehetetlenítené a DUNAFERR működését. Az egyetlen megoldás az lehet, ha a szükséges mennyiségű és minőségű koksz beszállítását újra, legkésőbb egy héten belül megindítja a DBK.

A DUNAFERR továbbra is megpróbál kitartani, szándékában áll a szerződéses kötelezettségeit teljesíteni és a munkavállalókat továbbra is foglalkoztatja. Ennek rövid távon a koksz szállítás újra indulása az elengedhetetlen feltétele, de közép- és hosszabb távon az iparági krízis helyzetben a túlélés egyetlen lehetőségét az állami beavatkozás jelentheti, olvasható a közleményben.


Ne hagyd ki!