Egy öltönyös férfi egy piros fal előtt egy fa asztal felett tartja a kezeit, tenyerei között betűkockákon a b,o,n,u,s betűk láthatók

A világ második legnagyobb húsfeldolgozója, a Tyson Foods bejelentette, hogy e hónaptól kezdődően összesen 50 millió dollárral kedveskedik a „frontvonalon” dolgozó munkavállalóinak év végi bónusz formájában a koronavírus-járványban mutatott helytállásuk elismeréseként.



Légyszi, maradjatok!

Nagyjából 86 ezer munkavállaló jogosult a jutalmakra, amelyek értéke 300 és 700 dollár között mozog. A bónusz a köszönetnyilvánítás mellett azt a célt szolgálja, hogy maradásra bírja az alkalmazottakat. A húsipari szereplők igen komoly munkaerőhiánnyal küzdöttek az elmúlt hónapokban, részben a munkaerőpiaci verseny, részben pedig a koronavírus-járványhoz köthető biztonsági aggályok miatt.

Januári adatok szerint összesen körülbelül 59 ezer munkavállaló fertőződött meg a koronavírus valamely variánsával az USA legnagyobb húsfeldolgozóinak, a Tysonnak, a JBS USA-nek, a Cargillnek, a National Beef Packing Company-nek és a Smithfield Foods-nak a telepein.

A fertőzések következtében 269 ember vesztette életét. Az Élelmiszer- és Környezetvédelmi Jelentési Hálózat (FERN) korábban 22 694-re besülte a fertőzöttek és 88-ra az elhunytak számát, sokáig ezeket az adatokat használták a sajtóorgánumok és kormányszervek is. Mikor kiderült, hogy a valós adatok ennél sokkal rosszabbak, sokan a pályaelhagyás mellett döntöttek.

Vajon elég lesz?

A húsfeldolgozó iparágat különösen súlyosan érintette a járvány, részben azért, mert a dolgozók általában hosszú órákon át egymáshoz közel, egy légtérben, „rossz” körülmények között dolgoznak.

A Tyson Foods állítása szerint a vállalat több mint 500 millió dollárt költött béremelésekre és prémiumokra a frontvonalbeli dolgozók motiválása és jutalmazása érdekben. Egy átlagos dolgozó jelenleg 24 dollárt keres óránként, ami már tartalmazza a különböző juttatásokat is.

Sok a gond

Donnie King, a Tyson Foods vezetője a közelmúltban arról panaszkodott a CNN-nek, hogy a cég a munkaerő mellett baromfi-hiánnyal is küzd. Utóbbinak két oka van:

  • a kakasok nem teljesítenek jól
  • illetve a pandémia alatt óriásit nőtt a kereslet a csirkés szendvicsekre

King kifejtette, hogy nemrégiben lecserélték a kakasállományukat, mert a kiszemelt fajta utódai jobb húsminőséget produkálnak. Arra viszont nem számítottak, hogy rosszul fognak teljesíteni a tarajos lovagok. Az új állomány kevesebb tojást és alacsonyabb keltetési arányt eredményezett.

Emellett egyre nehezebb kiszolgálni a megnövekedett vásárlói igényeket, ami szintén hiányhoz vezet. A KFC például arról számolt be, hogy az újonnan bevezetett csirkés szendvicse kétszer annyi eladást produkált, mint bármely korábbi újítása. Ezen felbuzdulva a McDonald's, a Popeye's és a Chick-fil-A is bővítette a kínálatát, nem mással, mint csirkés szendvicsekkel. Lassan akkora az igény a baromfi termékekre, amit a Tyson Foods nem tud kiszolgálni.

Az 1935-ben alapított Tyson Foods a világ második legnagyobb baromfi-, marha- és sertésfeldolgozója, éves bevétele meghaladja a 40 milliárd dollárt.

The Conversation

Ne hagyd ki!