A Facebook logója fehér fénnyel kivilágítva egy falon
Fotó: Unsplash

A Facebooknak minden pénzt megér a névváltás

A Facebook anyavállalata, a Meta Platforms az elmúlt hónapokban gőzerővel azon dolgozott, hogy minden területen levédesse a Meta márkanevet. Nincs könnyű dolga a cégnek, most azonban egy csaknem 20 milliárd forint értékű ügylettel közelebb került a céljához.



Dávid és Góliát

Bombaként robbant a hír, hogy a Facebook-ot átnevezik a jól csengő, metaverzumot idéző Metára, egészen pontosan Meta Platforms-ra. Egyre inkább úgy néz ki, hogy a névváltoztatás nem lesz annyira egyszerű, amennyire azt Zuckerberg eleinte gondolta. November elején kiderült, hogy az arizoniai székhelyű Meta PC startup vezetői augusztusban beadták a szükséges papírokat az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalához (USPTO), és elindították a „Meta" márkanév levédésének hivatalos folyamatát.

A Facebook is pontosan ezt csinálta, annyi különbséggel, hogy a közösségi platform kicsit megkésve, október 28-án jelentkezett a hivatalnál. A Meta PC kérelmét még nem dolgozták fel, de mivel közel három hónappal megelőzte a Facebook-ot, így az is elképzelhető, hogy egy komoly jogi csata van készülőben. A TMZ úgy tudja, hogy a Meta PC nem akar szembeszállni a közösségi óriással, ezért a társalapítók, Zach Schutt és Joe Darger hajlandóak eladni a jogokat, egészen pontosan 20 millió dollárért, azaz nagyjából 6,5 milliárd forintért.

A Facebook háborúja a Meta név jogaiért a napokban újabb fejezethez érkezett.

Pénz nem számít

A platform legújabb lépése remek betekintést nyújt abba, hogy mennyire értékes a vállalat számára a futurisztikus márkanév. Történt ugyanis, hogy a 2021. június 30-án bejegyzett Beige Key vállalat 60 millió dollárért, azaz nagyjából 19,5 milliárd forintért megvásárolta a Meta Financial Group regionális bank védjegyeinek világszintű jogait.

A bank a hatósági beadványában azt nem árulta el, hogy ki a Beige Key tulajdonosa. A rejtély azonban hamar megoldódott. Kiderült, hogy a titokzatos vállalat a Facebook anyavállalatának, a Meta Platformsnak az érdekeltségébe tartozik.

A Beige Key kapcsolatban áll velünk, és megvásároltuk ezeket a védjegyeket

- mondta szűkszavúan a Meta Platforms szóvivője.

A bank anyavállalatának, a MetaBanknak a sajtósa szintén megerősítette a Meta Platforms érintettségét.

A MetaBank leányvállalatán keresztül fogyasztói megtakarításokat és hiteleket, valamint kereskedelmi hitelezési szolgáltatásokat nyújt az ügyfeleinek. A Meta Financial továbbá kormányzati szerveknek és a pénzügyi technológiai cégeknek kínál banki megoldásokat.

A közösségi óriás szóvivője azt is hozzátette, hogy a két vállalat már a Facebook névváltása előtt megkezdte a tárgyalásokat. Megállapodásuk részleteit nem árulták el.

Mire vállalkoztál, Mark?

Fontos megjegyezni, hogy bár a USPTO pozitív elbírálás esetén országos jogi védelmet biztosít egy adott vállalat márkájának, ez még nem jelenti azt, hogy a szó a cég birtokába kerül, és képes megakadályozni, hogy mások is felhasználhassák azt üzleti céljaikra. Magyarul, ha a Facebook végül le tudja védetni a Meta márkanevet, attól függetlenül még mások is használhatják a Meta szót, abban az esetben, ha az érintett vállalat egy másik iparágban működik.

Tovább rontja a Facebook helyzetét, hogy még a saját tulajdonában lévő platformokon is akadályokba ütközött. Például Instagramon nem tudta átnevezni saját oldalát Metára, mert a nevet már lefoglalta korábban egy denveri székhelyű motoros magazin. Így Zuckerbergék kénytelenek voltak beérni a „wearemeta" elnevezéssel.

Jim Prior, a Superunion márkaügynökség vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy a közösségi oldal várhatóan hatalmas összegeket fog fordítani a név online jogainak biztosítására, ami negatív hatással lesz a márkanévtől függő kisebb vállalkozásokra.

Ne hagyd ki!