Rajz a VR szemüveges, mosolygó Mark Zuckerberg-ről, a metaverzum felirat látható a képen
A Facebook anyavállalata, a Meta Platforms most először nyilvánosságra hozta, hogy eddig mennyit költött a közösségi óriás történetének legvakmerőbb projektjére. Ahogy azt sejteni lehetett, a metaverzum építése nem olcsó játék.


Ez még csak a kezdet

A sokak által firtatott anyagiak a Meta legutóbbi pénzügyi negyedéves beszámolójából derültek ki. Ahogyan az várható volt, a Reality Labs, azaz a Facebook metaverzumért felelős divíziója óriási veszteségeket halmozott fel 2019-es megalapítása óta.

A jelentés szerint a részleg

  • 2019-ben 501 millió dollár bevétel mellett 4,5 milliárd dollár veszteségről,
  • 2020-ban 1,14 milliárd dollár bevétel mellett 6,62 milliárd dollár veszteségről,
  • 2021-ben pedig 2,27 milliárd dollár bevétel mellett 10,19 milliárd dollár veszteségről számolt be.

Ez azt jelenti, hogy a Reality Labs három év alatt több mint 20 milliárd dollárnyi, közel 6 713 milliárd forintnyi deficitet generált a Metának.

Irdatlan összegekről van szó, Zuckerberg mégis nyugalomra intette a befektetőket. Tavalyi előrejelzésében figyelmeztetett, hogy körülbelül ilyen nagyságrendű kiadásokra kell számítani. A friss jelentés ismertetése során a Meta pénzügyi igazgatója kifejtette, hogy idén még jelentősebb működési veszteségekkel kalkulálnak.

A Reality Labs eredményei komoly hatást gyakorolnak a Meta teljesítményére is, amely több mint 56 milliárd dolláros nyereséggel zárhatta volna a tavalyi évet, ha nincs az úttörő vállalkozás 10 milliárdos deficitje. Persze, ha a metaverzum egyszer tényleg beindul, ezek a veszteségek vélhetően elenyészőnek fognak tűnni a leendő megtérülések mellett.

Nagy a titkolózás

Felmerülhet a kérdés, hogy mégis mire költ ennyi pénzt a Reality Labs? A pénzügyi vezető annyit árult el, hogy 2021-ben 4,2 milliárd dollárt fordítottak az emberek fizetésére, szükségleteire, a kutatás és fejlesztésre, valamint az értékesített eszközök költségeire.

Attól eltekintve, hogy a vállalat egyelőre semmi kézzelfoghatót nem mutatott fel, a brutális költekezés remekül példázza a Meta piaci fölényét. Egyre több cég, egyebek között a Roblox és az Epic Games is kacsintgat a metaverzum felé, azt azonban kevesen engedhetik meg maguknak, hogy úgy pumpálják a pénzt a kiforratlan területbe, mintha nem lenne holnap. A Meta ilyen téren óriási előnyben van, ráadásul nagyjából 15 éve van arra, hogy kifejlessze a technológiát. Ha mégse jönne be Zuckerberg elképzelése, nemes egyszerűséggel elkaszálják a projektet, és minden megy tovább a régi kerékvágásban.

A beszámoló részeként a közösségi óriás jelezte, a TikTokhoz és a YouTube-hoz hasonló riválisok miatt egyre lassul a cég növekedése. Ezzel párhuzamosan a hirdető partnerek kevesebbet költenek a Facebookos reklámokra, emiatt a bevételek is fokozatosan csökkennek.

A hírek hatására 20 százalékot zuhant a Meta részvényárfolyama, amelynek következtében néhány óra alatt körülbelül 200 milliárd dollárt füstölt el a vállalat.

The Conversation

Ne hagyd ki!