Az Equilor befektetési szolgáltató azt vizsgálta meg, hogy a korábbi Eb-k milyen hasznot hajtottak a fociban érdekelt legnagyobb sportszergyártóknak és sportfogadóknak, és ez alapján tippelte meg, hogy mi várható idén. Itthon a fogadások számának emelkedésére számít az állami szerencsejáték-szervező.
Ha kizárólag az Eb pénzügyeire tekintünk, akkor azt látjuk, hogy jellemzően a közvetítési díjakból keresi a legtöbbet a tornát szervező szövetség, az UEFA, míg azt a szponzori bevételek követik és csak harmadik helyen állnak a jegyértékesítésekből származó bevételek.
Sportszergyártók meccse: Adidas vs. Nike
Az utóbbi időkben olyan új szereplők is megjelentek a mezgyártók között, mint a New Balance vagy a Nike almárkája, a Jordan, azonban a két legnagyobb név a mezeket tekintve továbbra is a Nike és az Adidas, mely az Európa-bajnokság válogatott csapatainak több mint kétharmadát szolgálja ki. Bár 2020-ban a járvány hatására mind a két vállalat árbevétele és eredménye is visszaesést mutatott év/év alapon, a hosszú távú trendek alapján azonban továbbra is egy gyümölcsöző iparág legerősebb szereplőiként kell a német Adidasra és az amerikai Nike-ra tekinteni.
A 2020-as bezártság után ezek a vállalatok sikeresen és gyorsan tudták felpörgetni az e-kereskedelmi értékesítési csatornáikat. A legutolsó lezárt negyedéves adatok alapján a Nike e-kereskedelmi értékesítései 54 százalékkal bővültek, míg az Adidas esetében 43 százalékos volt a növekedés a tavalyi első negyedéves 35 százalékos éves emelkedés után.
A múlt
Az Equilor Befektetési Zrt. megnézte, hogy az 1996-os Európa-bajnokságtól kezdve a tornák idején hogyan muzsikáltak ezek a részvények. A vizsgálat során azt a helyzetet modellezték, hogy a befektető az Eb nyitónapján vásárolta meg a vállalatok részvényeit és az adott év végéig tartotta azokat. Szigorúan a bajnokságok éveiben, az említett bő féléves periódusok teljesítményét vizsgálva jelentős felülteljesítést mutatnak a számok a német és az amerikai tőzsdeindexszel szemben is.
Az Adidas átlagos teljesítménye 6,4 százalék volt az elmúlt hat Eb alapján, miközben a német tőzsdeindex, a DAX átlaga 3,2 százalék. A Nike és az S&P 500 index esetében még nagyobb volt az eltérés: előbbi 6,4 százalékkal emelkedett átlagosan, utóbbi azonban 2 százalékot esett. Bár az idei évre vonatkozó teljesítményt beárnyékolhatja a koronavírus, a fokozott járványügyi szabályok miatt kevesebb mez és szurkolói relikvia találhat gazdára, az azonban látható, hogy az Eb éveiben az elmúlt három alkalommal szinte minden esetben két számjegyű árbevétel-bővülést értek el a vállalatok. Az Equilor elemzői összességében úgy gondolják, hogy a járvány ellenére a két sportszergyártó részvényei idén is jól fognak szerepelni.
Sportfogadás
Az Entain sportfogadásokkal és szerencsejátékokkal foglalkozó társaság, egyebek között a Bwin, a Coral, a Ladbrokes, Eurobet, Crystalbet, a Sportingbet és a Partypoker márkák is a vállalat portfoliójának részét képezik. A társaság az amerikai piacon az MGM Resort-tal alapított egy közös vállalkozást, a BetMGM-et, és mindemellett az Egyesült Királyság vezető bukmékere, mely több mint 3000 fogadóirodával rendelkezik.
Az Entain nem kisebb célt tűzött ki magának, minthogy világelsővé szeretne válni a sportfogadások és a szerencsejátékok világában, beleértve az USA piacán való vezetővé válást is. Az Egyesül Államokban tavaly november és idén január között átlagosan 18 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett a társaság, de a hosszútávú cél a 20-25 százalékos részesedés stabilizálása lenne a 32 milliárd dollár értékű piacon.
Az Equilor elemzése szerint a foci-Eb további kedvező hatást gyakorolhat a cég eredményeire, és ezzel közvetetten a részvényárfolyamra is. Már 2016-ban is jelentősen megtolta a vállalat eredményeit az Eb, negyedéves alapon 11 százalékkal növekedett a napi fogadásokból származó bevétel 2016 második negyedévében, mely a devizahatásokat kiszűrve még kedvezőbb, 16 százalékos gyarapodást mutatott. 2016-ban csak az Egyesült Királyságban 500 millió fontnyi fogadást kötöttek a futball-Eb-re, míg globálisan több mint 300 millió néző követte a torna eseményeit. A pandémia furcsa módon még segítette is az online fogadások üzletágat, mivel az embereknek több pénze maradt fogadni, amely tendencia nagyon jól megmutatkozott a lakosság növekvő részvénypiaci aktivitásában is.
Hangsúlyozzuk, ez csak elemzés, vélemény, semmiképpen sem vegyék befektetési tippnek, befektetésre, szerződéskötésre ösztönző felhívásnak, ajánlatnak, reklámnak. Mert nem az. Az elemzés szerzője, az Equilor is arra hívja fel a figyelmet, hogy az ilyen célú felhasználásból eredő károkért, veszteségekért nem vállal felelősséget. Mi sem.
Mi a helyzet itthon?
A fogadóink körében már 2016-ban is rendkívül népszerűek voltak a labdarúgó Eb-meccsek. Akkor átlagosan 25 százalékkal volt magasabb a heti forgalom, mint az év többi hetének átlagos forgalma. Az azóta eltelt idő alatt igyekeztünk még vonzóbbá tenni a kínálatunkat, ami a fogadási eseményszám dinamikus növekedéséből is látható, de az oddsok és a nyereményszorzók tekintetében is kedvezőbbek lettek a számok. Mindemelett 2020-ban megújult az online fogadási oldalunk, a Tippmixpro, így jó esély mutatkozik rá, hogy az idei tornán megdőlnek az öt évvel ezelőtti fogadási rekordok
- mondta az nso.hu-nak Horváth Zoltán, a Szerencsejáték Zrt. sportfogadási vezetője.
Szív vagy ész?
Általános fogadási mintát nem lehet meghatározni, de valóban létezik az a jelenség, hogy sokan ilyenkor a szívükre hallgatnak, és a kedvenc csapatukra fogadnak még akkor is, ha az papíron esélytelenebbnek számít. A nemzeti válogatott esetében ez még határozottabban jelentkezhet. Jó példa erre, hogy a 2016-os Eb-n a Tippmixen beérkezett fogadásszámokat vizsgálva azt láttuk, hogy Magyarország csapatára érkezett a második legtöbb tipp a végső győztesre kínált opciónál
-tette hozzá Horváth Zoltán.