Konténer hajó.

Kongó konténerhajók, vakarhatják a fejüket a fuvarozók

A nagy szállítmányozó cégek a COVID-időszak végén – jelentős gazdasági fellendülést várva – óriási konténerhajókat rendeltek, azonban a háború mindent felforgatott.


Az orosz-ukrán háború jelentős hatással van a gazdaságra, ez alól pedig a nemzetközi szállítmányozási iparág sem jelent kivételt – írja a MezőHír.

Az Európa-Ázsia kereskedelmi tengely kulcsfontosságú, ugyanis a legtöbb nagy tengeri fuvarozó a bevételei jelentős részét ezen útvonalon realizálja (például Maersk: 22,8%; Cosco: 19,3).

A COVID-időszak vége felé a szállítmányozási gigavállalatok úgy gondolták, érdemes újabb, nagyobb kapacitású konténerhajókba fektetniük, mivel a kereslet dinamikus növekedésére számítottak.

A még idén átadásra kerülő, 2021-ben rendelt hajók a „Megamax-kategóriába” esnek, amelyek 20-24 ezer szabványkonténert képesek egyszerre szállítani, ráadásul az ilyen kategóriájú járműveket a paramétereik miatt csak ezen az útvonalon lehet használni, sehol máshol.

A globális konténerhajó-kapacitás átlagosan havi 190 ezer TEU-val (20 láb hosszú szabványkonténerrel) bővül idén április óta. Ez a valaha mért leggyorsabb növekedési ütem a konténerpiacon, és a következő két évben is folytatódni fog

– írja jelentésében a Linerlytica.

A COVID utáni időszak rendelési hulláma ugyan egy ideig kifejezetten kecsegtetőnek tűnt a piac szereplői számára, azonban az orosz-ukrán háború miatti gazdasági visszaesés alaposan keresztül húzta a számításaikat.

Ugyan az új hajók – a nagyobb kapacitással – folyamatosan érkeznek, azonban a fizetőképes kereslet visszaesése és a túlkínálat miatt a vállalatok kénytelenek csökkenteni a szállítási díjaikat, amelyek már a 2019-es szinteket is elhagyták, és a 2015-ös díjak felé közelítenek.

A szakértők szerint azonban egyelőre nem érdemes komolyabb összeomlástól tartani, ugyanis a cégek a COVID utáni időszakban olyan hatalmas bevételeket könyvelhettek el, amelyekkel még egy jó darabig a felszínen tudnak maradni.

Ne hagyd ki!