A Los Angeles-i kikötő révkalauzai irdatlan mennyiségű pénzt, éves szinten átszámítva 130 millió forintot keresnek. Ára van, ugyanis a világ egyik legveszélyesebb munkájáról van szó.
A legnagyobb áldozat
A Wall Street Journal szerzője, Christopher Mims nemrég kiadott könyvében mutatta be a Los Angeles-i kikötők révkalauzainak munkáját. Egy ottani révkalauz éves szinten 434 ezer dollárt vihet haza, ami átszámítva nagyjából havi 11 millió forintnak felel meg, így kimondhatjuk: ez az egyik legjobban fizető civil szakma az egész világon. Mielőtt bárki megirigyelné a fizetésüket, fontos megjegyezni, hogy nem véletlenül fizet ilyen jól a szakma. A révkalauzok esetében ugyanis a munkahelyi elhalálozás esélye egy a húszhoz.
Átalakult világ
Lehet, hogy régebben nem volt ilyen veszélyes a munkakör, de az elmúlt években rengeteget változott a hajózási iparág. Bár a legtöbb révkalauznak a kisujjában van a szakma, mindig maximális figyelemmel és elszántsággal kell végezniük a munkájukat. Gondoljunk csak bele. Nap mint nap óriási, felhőkarcoló méretű, több százezer tonnás konténerhajókat kell benavigálniuk a kikötőkbe. Elég egyetlen hiba, az lehet egyben az utolsó is.
„Szürke” hétköznapok
A Los Angeles-i kikötő a világ egyik legnagyobb és legforgalmasabb hajóállomása, ahol konténerhajók tucatjai haladnak át minden nap. Ahhoz viszont, hogy egy óriáshajó kikössön, szükség van egy révkalauzra. A révkalauz motorcsónakon közelíti meg a konténerhajót, amelyre fel kell másznia egy ingatag kötéllétra segítségével. Ez első hallásra nem tűnik nehéznek, de a két hajó általában ellenkező irányba halad, a felkorbácsolt hullámok és az időjárási viszonyok pedig tovább nehezítik a helyzetet. Ha a révkalauz beleesik a vízbe, akkor szinte biztosan meghal. Elgázolhatja a teherhajó, a zord hullámok olyan erővel csaphatják a fedélzetnek, hogy szörnyethal, de beszorulhat a hajótestek közé is. A munka rendkívül kockázatos és különleges képességeket, felkészültséget igényel. A révkalauz olyan hajókért felel, melyek tömege meghaladhatja a 200 ezer tonnát, értékük pedig a 100 millió dollárt (30 milliárd forint). Na de menjünk tovább!
Csak semmi nyúlka-piszka!
Ha a révkalauz épségben fel tudott mászni a hajóra, akkor jöhet a munkája neheze. Megkapja a hajó műszaki leírását, minden apró részletet a kikötéshez, majd egy iPad-el és egy GPS-el, valamint a fedélzeti automatizált rendszerrel és egyéb eszközök segítségével (és persze a saját tudásával) benavigálja a gigantikus hajót a kikötőbe. Mindezt úgy, hogy hozzá sem ér semmihez! Csak szóbeli utasításokat adhat a legénységnek és a hajó kapitányának. A motorokat ráadásul a dokkok előtt néhány méterrel le kell kapcsolni, így a kikötés a hajó lendületével és a vontatóhajók segítségével történik. Ez rendkívüli pontosságot igénylő, nehéz folyamat.
A révkalauzok munkája manapság fontosabb, mint valaha, hiszen soha nem látott méreteket öltött a tengeri és óceáni szállítmányozási iparág. Sokan az életüket áldozzák érte.