Tartályhajó azúrkék nyílt tengeren
Fotó: Shutterstock

Orosz olajban úszik három uniós tagállam

Az Európai Unió három nagy tengeri nemzetének hajótársaságai kétszer annyi orosz olajat szállítanak, mióta Oroszország megtámadta Ukrajnát.


Az Independent brit lap úgy tudja, hogy Málta, Görögország és Ciprus folytatja a gyakorlatot, amely tompítja a nyugati szankciók Moszkvára gyakorolt hatását.

Háromszoros pénzért

Májusban a három ország hajótársaságaihoz köthető vízijárművek körülbelül 58 millió hordó orosz olajat szállítottak. A brit lap a Global Witness nemzetközi civil szervezet adatait idézte. Ez a mennyiség majdnem duplája annak a 31 milliónyi hordónak, amelyet ciprusi, máltai és görög hajók februárban fuvaroztak. A három ország rendelkezik a legnagyobb tengeri flottával az Unióban.

Az orosz kőolajszállítás volumenének jelentős növekedése azután következett be, hogy az orosz invázió óta megháromszorozódott az olajszállító tartályhajók árufuvarozási díja.

A görög, ciprusi és máltai hajók gúnyt űznek az Európai Unió törekvéseiből, amellyel szankcionálná Putyin háborús gépezetét. Folyamatosan ellátják Oroszországot pénzzel, miközben az orosz katonák folytatják a dúlást Ukrajnában

– foglalta össze a Global Witness egyik szakértője.

A biztosítás lehet a gyenge pont

A brit Sunday Times korábban azt írta: görög hajózási társaságok részt vesznek az orosz olaj „hajóról hajóra” való rakodásában, hogy elrejtsék a szállítást. Ilyenkor egy orosz hajóról egy semleges fél hajójára pakolnak át olajat. A lap szerint ez a tevékenység az utóbbi időben egyre gyakoribb.

A múlt héten az Európai Unióban megállapodás született az orosz olajembargóról, amelynek értelmében az év végére az orosz olaj importjának 90 százalékát megszüntetik. Tervezték azt is, hogy tiltják uniós országok tulajdonában álló hajók számára az orosz olaj szállítását a régión kívüli országokba is, például Kínába és Indiába. Ezt a tervet azonban elvetették, egyebek között Görögország erős ellenállása miatt.

Ennek ellenére az Európai Unió és az Egyesült Királyság azt tervezi, úgy vet véget a gyakorlatnak, hogy az orosz olajat szállító hajókra nem enged biztosítást kötni, ami kulcsfontosságú a tengeri szállítmányozók szempontjából.

Ne hagyd ki!