Inkább szólhatnak a szórakozásról a jövő plázái?
Fotó. Shutterstock

Érik a fordulat a hazai plázák életében

Nehéz időszakban vannak a hazai plázák. Néhány bevásárlóközpontnak a stabilabb jövőkép érdekében szükséges lehet változtatni a funkcióin, illetve az üzleti stratégiáján. Ehhez van pozitív példa is az országban.


Inkább a szórakozásról szólhatnak a jövő plázái?

Gereben Mátyás, az egyebek mellett vagyon- és ingatlankezeléssel foglalkozó CPI Hungary országmenedzsere elmondta, az energiaárak emelkedése és az infláció hatással vannak a magyarországi ingatlanpiacra is. Például igen valószínű, hogy kétéves távlatban nagyobb lesz a harc a bérlőkért.

Funkcióikban átalakulóban vannak a bevásárlóközpontok is. A szakértő példaként hozta fel az állományukhoz tartozó Camponát és Pólust, melyeknél jól látszik, szerepük eltolódik a szórakoztatás, a közösségi funkciók irányába.

Olyan tereket kell ezekben az épületekben létrehozni, ahol minden korosztály talál szórakozási lehetőséget. Ez komoly hívószó ma, amikor sokkal egyszerűbb otthon maradni, és elmerülni a telefon által kínált milliónyi opcióban. Kellenek az új ingerek, amelyekkel kivonszolható az ember a saját buborékjából. Nyugat-Európában ez már nagyon erős irány, Közép-Kelet-Európában még gyerekcipőben jár, de a változás érzékelhetően elindult

- mondta az országmenedzser.

Hozzátette, nagyon népszerűek a trambulinparkok, a speciális mozik, az ismeretterjesztő és az interakcióra épülő kiállítások, azonban ezek gazdaságilag nehezebben értelmezhető projektek. A kialakításuk költségesebb, és kevesebb bérleti díjat tudnak fizetni, mint például egy nemzetközi divatmárka. Azonban ahhoz, hogy legyen jövője a plázáknak, muszáj lesz a megfelelő arányban ötvözni a konvencionális vásárlás és a szórakoztatás tereit.

Pozitív példa

A szakembert igazolhatja, hogy az említett Pólus Center várakozása szerint a hazai gazdasági nehézségek nem fogják visszavetni a bevásárlóközpont iparági pozícióját idén – írja a VG. Sőt, a forgalom növekedésére számít és új üzletek nyitásával kalkulál a tulajdonos CPI Property Group.

Hozzátették, tavalyi a ház látogatószáma 10, míg az áruház forgalma 25 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. A bérbeadottságuk pedig 96 százalék fölött áll. Azonban elismerik, az energiaválság, az erős inflációs hatás, az üzemanyag- és rezsiárár-emelkedés, továbbá a megnövekedett gazdasági bizonytalanság megviseli a kiskereskedelmi szektort is. Azonban úgy tűnik, a vártnál kisebb a visszaesés.

Úgy vélik, a kihívásokhoz igazodva a bevásárlóközpontoknak újra kell szabniuk a stratégiájukat, annak érdekében, hogy minél hatékonyabban elérjék a célközönségüket. Tovább a plázák versenyképességére nagy hatással lesz az energiastratégiájuk is a jövőben.

Ne hagyd ki!