A Ryanair egyik repülőgépe felszállás közben

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary rekordkeresetre számít idén, továbbá bejelentette, hamarosan emelni fogják a fapados légitársaság árait. Persze csak akkor, ha nem üti fel a fejét a koronavírus-járvány egyik újabb variánsa.


Mit hoz a jövő?

Annak ellenére, hogy a Ryanair 96 millió eurós működési veszteséggel zárta 2021 utolsó negyedévét, a vezetőség meglehetősen bizakodóan tekint az idei évre.

Michael O'Leary vezérigazgató a társaság részvényeseinek tartott pénzügyi beszámolójában kifejtette, hogy az elmúlt hetekben rendkívül erős keresletnövekedést tapasztaltak.

Januárban körülbelül hétmillió ember utazott a vállalat gépeivel, februárban további kilenc, míg márciusban már 12 millió utassal kalkulálnak. Ha az előrejelzése beigazolódik, akkor két év után először a cég végre pandémia előtti számokat produkálhat.

A Ryanair jelenleg igen kedvező árakkal üzemel. Ez egy jól átgondolt üzleti stratégia részét képezi, amelynek célja, hogy minél több vásárlót vonzzon be a légitársaság. Egyelőre úgy tűnik, a taktika működik. O'Leary arra számít, áprilisban már 90 százalékos kapacitással fognak üzemelni, a nyári időszakra még ennél is jobb eredményeket vizionál.

Tisztánlátás végett a cég akkor működik nyereségesen, ha a kihasználtság eléri a minimum 80 százalékos szintet. Sajnos azonban az olcsó repjegyek gazdaságilag nem fenntarthatók, ezért hamarosan drágulásra kell számítani, előreláthatólag a nyári szezon csúcsidőszakában. Ezt főleg a kapacitáshiány és a dráguló üzemanyagárak indokolják.

Reális?

Ha minden a tervek szerint halad, akkor a Ryanair idén nyáron 14 százalékkal felülmúlhatja a 2019-es eredményeket, a 2022-es évben azonban valószínűleg nem fog új rekord születni. Bizakodásra ad okot, hogy O'Leary szerint a következő pénzügyi évben (ami 2023 márciusában zárul) 165 millióan fognak a Ryanair gépeivel utazni, ami 16 milliós javulást jelentene az eddigi csúcstartó 2019-es pénzügyi évhez képest.

A szakember hozzátette, sikerükben kritikus szerepet játszik a húsvéti időszak, és ha a járványhelyzet a jelenlegi szinten marad, illetve nem jelenik meg egy új variáns, akkor elviekben minden adott ahhoz, hogy várakozásaik megvalósuljanak. Mondanunk sem kell, ez egy óriási, bizonytalan „ha”.

Ezt a piac is érzi: a vezető beszámolója után hat százalékot zuhantak a Ryanair részvényei.

A kérdőjelek ellenére a cég riválisai, így az easyJet és a WizzAir is hasonló piaci tendenciákra számít.

A Ryanair az aktuális, március 31-én záruló pénzügyi évet 250-450 millió eurós veszteséggel fogja zárni.

The Conversation

Ne hagyd ki!