A közúti fuvarozás költségnövekedése a rendkívül magas infláció mértékét is meghaladja Magyarországon. Még rosszabb hír, hogy a szállítási díj emelkedése szinte minden termék árában vissza fog köszönni.
Rendkívüli megdrágult a fuvarozás
A DigiLog Consulting Közúti Fuvarozási Árindexéből kiderül, hogy a harmadik negyedévben a 21,1 százalékos októberi magyarországi általános inflációt is meghaladta a közúti fuvarozás költségeinek az emelkedése éves alapon.
A növekedés leginkább az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének a dinamikus emelkedésével függ össze. Ezek mellett egyre jelentősebb tétel a járművek beszerzési és finanszírozási költsége, ami mögött a kamionok árszintjének a megugrása és a lízingkamatok növekedése áll. Továbbá az olyan egyéb téltelek is egyre megterhelőbbek, mint az irodai dolgozók bére, az irodafenntartás, a szervizelés, a gumik és a telephelyek őrzése. Viszont némileg kedvezett az ágazatnak a forint gyengülése az euróval szemben.
A DigiLog Consulting jelentéséből kiderül, hogy a tavalyi díjszinthez viszonyítva idén az első félévben jelentkező költségnövekedést a nemzetközi fuvarozásnál 22,3 százalékos, a belföldinél 28,3 százalékos díjemelés kompenzálná. Viszont a fuvarozók a nemzetközin 20,6 százalékos, a belföldin 21,7 százalékos díjemelést tudtak érvényesíteni.
A közúti költségek és díjak ralija még egyáltalán ért véget, mivel az energiaválság tartósan magasan tarthatja a gázolaj árát, az általános két számjegyű infláció pedig az összes költséget felfelé fogja nyomni az év hátralévő részében. Mindezek figyelembevételével, a 2022 végére vonatkozóan 30 százalék körüli költségemelkedést és ebből következő szükségszerű díjemelést mutatnak az előrejelzéseink. A 30 százalékos díjemelés pedig már inflációt generáló hatással jár, hiszen a közúti fuvarozás díja szinte minden ipari és fogyasztási termékben jelentkezik majd
- nyilatkozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.
Problémát jelent a sofőrhiány is
A fuvarozásnak jóideje fennáll egy másik súlyos problémája is, mégpedig a sofőrhiány. Ezt előfordul, hogy külföldi vendégmunkások alkalmazásával próbálják mérsékelni a vállalatok. Idén például a Waberer’s International logisztikai cég jelentette be, hogy 80 indiai sofőr és 2 diszpécser érkezik a kötelékébe.
Barna Zsolt, a cég vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy akkora a hiány az európai, így a magyar munkaerőpiacon is a kamionsofőrökből, hogy kénytelenek távolabbi országok munkavállalói felé tekinteni. A cég továbbra is magyar, esetleg régiós gépkocsivezetőkre számít, azonban a vállalat növekedésének a korlátja, hogy nem tudnak elegendő járművezetőt találni a környéken.