A válságban sem sajnálják a pénzt a luxustermékekre a legvagyonosabbak. Nem törték meg a gazdasági nehézségek a luxusszektort, sőt, felpörgött a használt luxuscikkek piaca is.
A gazdasági nehézségek ellenére is bővül a luxustermékek piaca
A Bain & Company tanulmánya alapján a legvagyonosabbak a gazdasági nehézségek ellenére sem változtattak a költési szokásaikon. Aranykorát éli a luxuspiac, azonban jelentősen átalakult a vásárlói réteg. A luxustermékek 1400 milliárd eurós piacának a tavalyi fellendülése szinte teljesen a Z és Y generáció tehetősebb tagjainak tulajdonítható - íja a Financial Times.
Ráadásul a Z és a még fiatalabb Alpha generáció költekezése 2030-ig háromszor gyorsabban növekedhet, mint bármelyik korábbi generációé a Bain előrejelzése szerint. Emellett a korábbi vélekedéssel ellentétben a luxusrobbanást nem Kína táplálja, hanem az Egyesült Államok: New York továbbra is a világ luxusfővárosa.
A szakértők szerint akkora vagyon halmozódott fel az elmúlt két évtizedben, hogy még egy 20 százalékos tőzsdei árfolyamesés is csak apróság a felső 5 százalék számára, és ők azok, akik a teljes luxuspiaci forgalom 40 százalékáért felelnek
- idézi Milton Pedrazát, a New York-i székhelyű Luxury Institute vezérigazgatóját a VG.
Kevesebb munka + több pénz = hosszabb élet?
A szakember hozzátette, a vagyonosabbaknak több idejük van elkölteni a pénzüket, hiszen nagyjából egy évtizeddel tovább élnek, mint a kisebb jövedelműek. Ez leginkább a számukra elérhető jobb egészségügyi ellátással, a minőségi étrenddel és a több pihenéssel magyarázható. Emellett jellemzően nem is dolgoznak annyit, mint az átlagemberek.
A gazdagok munkamániája egy mítosz, számukra a munka inkább sprint, mint maraton. Lehet, hogy keményen dolgoznak, hogy lezárjanak egy üzletet, de utána általában elmennek egy hosszú nyaralásra. (…) Becslésem szerint a felső osztály tagjai rendszeresen körülbelül napi 6 órát dolgoznak, így kevésbé stresszesek
- nyilatkozta Milton Pedraza.
Felpörgött a használt luxuscikkek piaca is
Zhu Tainiqivel, a sanghaji központú ZZER használt luxustermékek online piacterének az alapítója jelentős profitra tett szert az elmúlt időszakban. Azt tapasztalta, hogy a pandémia okozta gazdasági válság alatt egyre többen akarták eladni a luxuscikkeiket azért, hogy pénzhez jussanak. Mindeközben bővült a piac keresleti oldala is, hiszen sokan ezekkel az olcsóbb - de nem olcsó - termékekkel próbálták kielégíteni a luxus iránti vágyukat.
A vállalkozó elmondta, hogy a ZZER felhasználóinak a száma a kínálati oldalon tavaly 40 százalékkal nőtt. A platformnak nagyjából 12 millió felhasználója van, és nagyjából 5 millió luxustermék cserélhetett rajta gazdát 2022-ben.