A használt luxuscikkek 30-40 százalékkal olcsóbban kelnek el a platformokon, mint újonnan a boltokban

Nőhet a használt luxustermékek piaca a gazdasági válság alatt. A korábbi tapasztalatok szerint például a használt Rolex karórákra és Birkin táskákra is magugorhat a kereslet, hiszen a válságok közepén többen ezekkel próbálják kielégíteni a luxus iránti vágyukat.


Élénkülhet a használt luxuscikkek piaca?

Többen profitáltak a koronavírus-járvány miatti gazdasági lassulásból az elmúlt években. Ez történt a Zhu Tainiqivel, a sanghaji központú ZZER használt luxuscikkek online piacterének alapítójával, aki jelenleg üzlethelyiséget keres, hogy az online világon túl is bővítse vállalkozását – írja a Reuters.

A vállalkozó tapasztalata az volt, hogy a pandémia okozta gazdasági válság alatt egyre többen akarták eladni a luxuscikkeiket azért, hogy pénzhez jussanak. Mindeközben bővült a használt luxustermékek piacának keresleti oldala is, hiszen sokan ezekkel az olcsóbb - de nem olcsó - termékekkel próbálták kielégíteni a luxus iránti vágyukat.

A vállalkozó elmondta, hogy a ZZER felhasználóinak a száma a kínálati oldalon idén 40 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. A platformnak jelenleg 12 millió tagja van. A várakozások szerint idén legalább 5 millió luxustermék fog gazdát cserélni az oldalon.

Ezeket a termékeket keresik

A ZZER-hez hasonló luxusplatformokon a kézitáskák a legkelendőbbek, azonban karórákból és ékszerekből is egyre többet adnak el. Az mfor.hu szerint egy használt Prada Messenger vagy Fendi Baguette táska 30 - 40 százalékkal olcsóbban kel el a platformokon, mint újonnan a luxusboltokban, azonban egyes termékeknél az árkülönbség ennél is nagyobb lehet.

Egyébként Kínában a spekulánsok az egekbe lökték a használt luxuscikkek árát a közelmúltban. A Rolex Submariner órák árszintje az elmúlt két évben nagyjából 250 százalékkal emelkedett, azonban idén volt egy 60 százalékos visszaesés.

Megváltozott a hazai luxusautópiac

Ha már luxuspiac: arról is írtunk, hogy miután ellátási gondokkal küzd az autóipar, a kevés meglévő alkatrész leginkább a nagyobb profitot hozó, magasabb árkategóriás személyautókba kerül. Ezek összeszerelése és értékesítése van a fókuszban, az olcsóbb kategóriákat jellemzően hanyagolják a gyártók.

Ha az egész piacot nézzük, 2022 első hat hónapjában 57 411 darab új személyautó állt forgalomba Magyarországon, ami 11,42 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Viszont, ha kategóriák szerint vizsgáljuk a piacot, azt látjuk, hogy egyáltalán nem általános a visszaesés: hazánkban is szárnyal a felső kategória, például az új luxusautók, az óriási SUV-ok és a sportkocsik értékesítése.

Az említett autótípusok ugyan nem mondhatók piacmeghatározó kategóriáknak, viszont a nagy szabadidő-autók (hivatalosan: “E-SUV”-ok) és a felsőközép-kategória együttesen kimondottan széles szelete a tortának: nagyjából 10 százalékot tesznek ki. De nézzük, mely felső kategóriák érték el a legnagyobb növekedést 2022 első félévében 2021 azonos időszakához képest:

  • Luxus: +52,7 százalék, összesen 310 darab
  • Nagy egyterűek: +39,3 százalék, összesen 276 darab
  • Nagy SUV-ok: +16,1 százalék, összesen 2080 darab
  • Sportkocsik: +15,7 százalék, összesen 368 darab
  • Felsőközép-kategória: +15,2 százalék, összesen 3629

The Conversation

Ne hagyd ki!