Nem kell ahhoz saját magánrepülőt venni, hogy élvezzük az előnyeit: a legtöbb utas kölcsönveszi őket, vagyis úgy működnek, mint egy nagyon drága repülő taxi.
Buborék
A magánrepülők exkluzív világában ki lehet kerülni a nagy reptereket, sőt, a bosszantó utasokat is. Nem kell rohanni a check-in miatt: a gép akkor száll fel, amikor az utas készen áll, és nem fordítva. Legtöbbször még a terminálra sem kell bemenni, hiszen egy limuzin egyenesen a géphez visz.
A magángépek óriási előnye a pandémia idején az volt, hogy míg a hagyományos légitársaságok gépei általában a földön rostokoltak, velük el lehetett jutni A-ból B-be, ráadásul egy biztonságos Covid-buborékban.
2021-ben 3,3 millió repülést bonyolítottak le magángépekkel a Wingx adatai szerint, ez a szám ilyen magas még sosem volt.
Különösen Európában és az Egyesült Államokban volt kimagasló a kereslet irántuk. A másik kiugró év 2019 volt, de a 2021-es számok annál 7 százalékkal magasabbak.
Rászoktak
A máltai központú VistaJet 73 magánrepülőgépet üzemeltet. A cég ügyfeleinek 71 százalékát tavaly olyanok tették ki, akik első alkalommal vettek igénybe ilyen szolgáltatást. Arra számítanak, hogy 2022-ben is növekedni fog az első repülők száma.
Egyre többen keresnek olyan rugalmas utazási megoldást, amelyet a kereskedelmi repülők nem tudnak biztosítani
- véli a cég egyik vezetője, Ian Moore.
Ami gátat szabhat a növekvő keresletnek, az a repülőbenzin árának emelkedése, ami tavaly ilyenkor pont feleennyibe került. Ugyanakkor a magánrepülgetés sohasem volt olcsó, ráadásul a bérlők egy része céges költségként írja le.
Félmagán
Ha május végén Londonból Ibizára majd vissza szeretne repülni egy hatfős társaság, az körülbelül 23 ezer fontba (tízmillió forintba) kerülne
– írja a BBC, hozzátéve, hogy a kérdést: mennyibe fáj a magánrepülés, nagyjából olyan nehéz megválaszolni, mint azt, hogy milyen hosszú egy darab zsinór.
Már megjelent egy új szegmens is, a félmagán-, vagy félprivát repülőgépek piaca. Ezek nagyobbak, mint a magángépek, amelyek általában 6-20 férőhelyesek, de ismeretlen utasokkal kell megosztani, és csak néhány úticélra elérhetők.
Egy utasra vetítve a magángépen való utazás 5-14-szer környezetszennyzőbb,
mint a kereskedelmi gépek igénybevétele a Transport & Environment becslése szerint.
És a bolygó?
A Flight Free UK arra buzdítja az embereket, hogy egy teljes évig egyáltalán ne repüljenek.
A szervezet igazgatója, Anna Hughes emlékeztetett rá: hosszú időbe telik, mire a fák megnőnek, a repülőgépek károsanyag kibocsátásának csökkenése viszont azonnali lehet, ha nem vesszük őket igénybe.
Hozzátette:
magángépen repülni hatalmas privilégium, de most, hogy az emberiségnek szembe kell néznie a klímaváltozás következményeivel, úgy kell használni a privilégiumokat, hogy közben ne ártsunk másoknak.
Mint ismeretes, a klímaváltozás egyik következménye a szélsőséges időjárási viszonyok egyre gyakoribb megjelenése.