Kínában a szerelmesek napja nem a látványos ajándékokról, hanem azok elmaradásáról szólt. Ez pedig rávilágít arra, hogy miért nem költenek a fiatalok. Bezuhant a házasságok száma is.
Idén augusztus 10-én tartották a Csihszi fesztivált, amely a kínaiak Valentin napjának felel meg. A korábbi években a hölgyek a kapott luxusajándékokról szóló fotókkal árasztották el a közösségi médiát. Idén azonban nem a Louis Vuitton táskák, az óriási rózsacsokrok, az elegáns vacsorák vagy vadiúj iPhone-ok képei uralták a social mediát, hanem a panaszok az ajándékok elmaradásáról.
A Weibon a legnépszerűbb témává vált a „Bezuhant a fogyasztás a kínai Valentin-napon. A fiatalok már nem hajlandók fizetni a szerelemadót?” Egy másik népszerű platformon pedig a virágárusok panaszkodnak a vásárlók hiányáról, eladatlan rózsák tömegeiről közölve képeket. - írja a Világgazdaság. A házasságok is elmaradnak: 2024 első felében 3,43 millióan mondták ki Kínában a boldogító igent, ami fele a 10 évvel korábbinak.
Ezért spórolnak a kínaiak
A Világgazdaság megjegyzi, a szerelmesek napján elmaradó költések a gyenge fogyasztói hangulatról árulkodnak, ami egy hosszabb ideje tartó trend része. A fiatalok körében magas a munkanélküliség (adatot a kínai kormány már nem is közöl), a fogyasztás éves szinten mindössze 2,7 százalékkal bővül. Az ingatlanárak - amely a kínaiak vagyonának 70 százalékát teszi ki - a múlt hónapban 9 éves mélypontra süllyedt. A költések elmaradása pedig számos nyugati világcéget érzékenyen érint, amelynek forgalma jelentős része Kínából származik.
A magyarok is óvatosak a költésekkel
Nemcsak Kínában, hanem Magyarországon is óvatosan költ a lakosság. Nálunk 2024. júniusban a kiskereskedelmi forgalom 2,6 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest Magyarországon. Májusban még 3,6 százalékos növekedést jelentett a KSH. A jegybank számai is azt igazolják, hogy megtakarítanak a magyarok, óvatosan fogyasztanak. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Indexnek azt nyilatkozta, hogy hiába a 10 százalék körüli a reálbér-emelkedés és a jelentős hitelkiáramlás, a lakosság számára most a fogyasztásnál is fontosabb a lakhatás és a biztonság.