Az Egyesült Királyság gazdasága még mindig nem tért magához az unióból való kilépés óta. A szigetország az elmúlt években gőzerővel azon dolgozott, hogy új kereskedelmi szövetségeket építsen ki. A brit vezetés most fontos lépést tett az ország pozíciójának megerősítése érdekében.


És most hogyan tovább?

A Brexit utáni Egyesült Királyság egyelőre nem tudta stabilan pozícionálni magát a nemzetközi kereskedelem vadnyugati piacán. Miután elveszítette az uniós kiváltságait, London pontosan azt csinálta, ami ebben a helyzetben logikus: más területek, például az Indiai–csendes-óceáni térség felé fordult. Remek példa erre az Egyesült Királyság januári döntése, amikor jelentkezett az Átfogó és Haladó Megállapodás a Csendes-óceáni Partnerségért (Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership – CPTPP) nevet viselő szabadkereskedelmi szövetségbe. A CPTPP-ben megtalálható:

  • Ausztrália
  • Brunei
  • Kanada
  • Chile
  • Japán
  • Malajzia
  • Mexikó
  • Új-Zéland
  • Peru
  • Szingapúr
  • és Vietnám is.

A brit vezetés most újabb lépést tett a világkereskedelmi helyzetének stabilizálása érdekében.

Irány Amerika!

Brit tisztviselők tájékoztatása szerint az Egyesült Királyság néhány napja bejelentette, hogy szeretne csatlakozni az amerikai-mexikói-kanadai kereskedelmi egyezményhez (USMCA). Ez az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalt, „frissített" változata, amelyet még a Trump-adminisztráció idején hoztak létre. A USMCA alapvetően regionális megállapodás, de az ágazati fókuszát tekintve hasonlít a csendes-óceáni szövetségre. A britek a hivatalos kérelmet még nem nyújtottak be, csak jelezték csatlakozási szándékukat. Az Egyesült Királyságnak már van egy kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodása Kanadával és Mexikóval, de az Egyesült Államokkal való „társulás" még várat magára.

Megéri ez?

Alapvetően teljesen érthető és életszerű London aktuális gazdaságpolitikája. Egyértelműen pótolni kell a kereskedelmi veszteségeket, az USA pedig tökéletes társ lehet a gazdasági fellendülés rögös útján. Ráadásul az Egyesült Királyság nemrég kötött biztonságpolitikai megállapodást az USA-val és Ausztráliával az Indiai–csendes-óceáni térség katonai védelme érdekében, így a USMCA-be való belépés aktualitásában is helytálló. Arról nem is beszélve, hogy a katonai és a gazdasági biztonság kéz a kézben járnak. Trump vezetése alatt a Washington és London közötti kétoldalú kereskedelmi megállapodás jóformán eltűnt, a Biden-adminisztráció viszont nagyszerű lehetőséget kínál a briteknek a kapcsolat felmelegítésére. London egyre nagyobb fenyegetést lát Kínában, így nyilvánvaló lépésnek tűnik az USA-val való szorosabb együttműködés.

The Conversation

Friss

Fotó: airbus.com

Nyáron már termel a gyulai Airbus-gyár – Ilyen helikoptereket láthat el

Jövő júliusban kezdi meg a termelést a gyulai Airbus-gyár, ahol a repülőgépgyártó helikoptereinek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak majd precíziós alkatrészeket.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Gigabírság: A versenyhivatal lecsapott Bige László cégére és társaira

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja jogsértően törekedett éveken keresztül a partnerek és a cégcsoport közötti, illetve a viszonteladó partnerei közötti verseny, valamint az import korlátozására. Az eljárásban összesen 11 hazai szereplő volt érintett, amelyből kettő elismerte a jogsértést. A hivatal 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki. A Nitrogénművek közölte, hogy egyelőre részletesen tanulmányozza, de érdemben elutasítja és bírósági úton mindenképpen megtámadja a döntést.


TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Így néz ki Magyarország első elektromos autója – Mutatjuk a fotókat!

Ma megkezdték a Mercedes-Benz EQB sorozatgyártását Kecskeméten. Ez az első tisztán elektromos meghajtású modell, amelyet Magyarországon gyártanak.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!