Az Eurostar vasúttársaság fehér-sárga-kék 3308-as szerelvénye az állomáson várja az utasok beszállását, oldalán az eurostar felirattal és a cég logójával

A Eurostar vasúttársaság egy új biometrikus arcfelismerő rendszert tesztel az utasokon, amellyel a becsekkolási folyamatokon gyorsítana.



A gép forog, az alkotó pihen

A londoni St. Pancras pályaudvarról Európába utazó embereknek lehetőségük nyílt, hogy önkéntes alapon részt vegyenek a Eurostar biometrikus arcfelismerő technológiájának tesztelésében. Azok, akik élnek a lehetőséggel, kihagyhatják az időigényes utasfelvételi folyamatokat, ugyanis egy külön, „SmartCheck” nevű sávon keresztül villámgyorsan lezavarhatják az indulás előtti jegy- és útlevélellenőrzést.

A különleges rendszer két alkalommal „szkenneli be” az arcokat:

  • egyszer a jegykapuknál az iratok ellenőrzésére
  • egyszer pedig az Egyesült Királyság kilépési ellenőrzőpontján, hogy megbizonyosodjon az útlevéladatok érvényességéről

A Eurostar tájékoztatása szerint a cél a kígyózó sorok megszüntetése, a beszállási folyamat felgyorsítása, az ügyfelek elégedettségének javítása, és a vírus terjedési esélyének minimalizálása. A vasúttársaság tavaly jelentette be, hogy arcfelismerő rendszert kíván bevezetni a fizikai jegyek helyettesítésére és az útlevélellenőrzés felgyorsítására. A technológiai kifejlesztésében az iProov vállalat működött közre.

Aggódó tekintetek

Sokan adatvédelmi okokra hivatkozva nem tartják jó ötletnek a Eurostar lépését. Attól tartanak, hogy a kinyert adatok az utasok tudta nélkül kormányok és magánszervezetek kezébe kerülhetnek, amelyek végső soron a polgárok nyomon követésére használhatják fel az információkat. A közelmúltban egy ausztráliai szoftvervállalat ellen indított vizsgálatot az Egyesült Királyság adatvédelmi előírások megsértése miatt

A Clearview AI vállalat rendszerébe a cég ügyfelei emberi arcokról készült fotókat tölthetnek fel, amelyek alapján a szoftver olyan hiperhivatkozásokat dob ki, amelyek segítségével vissza lehet követni, hogy az adott személy képe (vagy képei) mikor, hol és milyen oldalakon jelent meg. A vállalat előszeretettel hirdeti szolgáltatásait bűnüldöző szerveknek úgy, mint egy „Google kereső kifejezetten arcokra szabva”, amely elvileg több mint 10 milliárd arcképet tárol az adatbázisában.

A Clearview-nak az elmúlt időszakban többször is meggyűlt a baja a brit hatóságokkal, most viszont a szigetország információügyi biztosa komoly vádakkal illette a céget, ez pedig 17 millió fontos, azaz 7,3 milliárd forintos büntetést vonhat maga után. Állítása szerint a Clearview adatbázisa valószínűleg "jelentős számú brit polgár fotóját" tartalmazza, akiknek adatait a tudtuk nélkül gyűjthette össze a vállalat. Az ügyről bővebben EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

Nehéz időszak

Jacques Damas, az Eurostar vezérigazgatója májusban arra panaszkodott, hogy az összes vasút- és légitársaság közül az ő cége szenvedte el a legnagyobb károkat tavaly. Novemberben 95 százalékos visszaesésről számolt be. Ekkoriban segítségért fordult a brit kormányhoz, mondván, hogy a légitársaságokat is kisegítették. Erre azt a választ kapta, bár szeretnék, hogy fennmaradjon a cég, igazából semmi közük nincs hozzá (2015-ben a kormány minden Eurostar-részvényétől megvált).

A vasúttársaság tavaly novemberben közölte, hogy az életben maradásért küzd. Ennek a fő oka az volt, hogy az utasszám, és vele együtt az induló járatok száma drasztikusan visszaesett a pandémia hatására. Végül bankok és befektetők szánták meg egy 250 millió fontos segélycsomaggal a szebb napokat is látott Eurostar-t. A segélycsomaghoz 50 millió fonttal járultak hozzá a befektetők. Ehhez társult egy százmillió fontos új, illetve egy 50 millió fontos meglévő, de átstrukturált banki kölcsön.

2019-ben 987 millió font volt a vállalat teljes bevétele. Kérdés, a 95 százalékos zuhanás után el tudja-e érni újra ezt a szintet.

The Conversation

Ne hagyd ki!