Dél-Koreában épül a lengyel flotta
Fotó: Shutterstock

Új lengyel hajóflotta tehet keresztbe Oroszországnak

Nyolc hajóból álló, folyékony gázt szállító (LNG) flotta építésébe kezdett Lengyelország. A tankerek ugyan nem lengyel zászló alatt, de az ő felügyeletükkel fogják járni az óceánokat.


Ázsiában épül a lengyel flotta

Két LNG-tanker építése kezdődött Dél-Koreában a lengyel PGNiG gázszolgatátó cég megbízásából. A hajók jövőre állhatnak szolgálatba, és energiahordozót szállíthatnak Lengyelországba. A lengyelek charterszerződéssel fogják üzemeltetni a járműveket egy szakértő cégen, a Knutsen OAS Shipping and Maran Gas Maritime-on keresztül, tehát francia zászló alatt közlekednek majd a hajók. Ennek ellenére - várhatóan - lengyel tengerészek is szolgálni fognak a fedélzeteken – írja a Notes from Poland.

Az új tankerek a 2010-es szmolenszki repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt Lech Kaczyński államfőről és Grazyna Gesicka regionális fejlesztési miniszterről kapják a nevüket.

Ezek mellett hat másik LNG-szállítót is rendelt a PGNiG, melyből kettő 2024-ben, a maradék négy pedig 2025-ben készülhet el. A tankerek a már meglévő lengyelországi swinoujsciei terminálba, valamint az épülő gdanskiba fogják szállítani a folyékony gázt.

A lengyel LNG-flotta létrehozását indokolja, hogy az Európai Unió gázellátási problémáktól tart a közeljövőben, miután Oroszország korlátozhatja a gázexportját az őket érintő nyugati szankciók miatt. Moszkva már korábban leállította a gázszállítást Lengyelországba, miután Varsó nem volt hajlandó eleget tenni az orosz rubelfizetési elvárasoknak.

A németek is tartottak az orosz gázszállítás leállításától

A héten számoltunk be róla, hogy a német kormány már korábban vészhelyzeti tervet dolgozott ki, amennyiben teljesen leállna az orosz gázszállítás az országukba. Ennek három szakasza közül a második van jelenleg érvényben, a riasztási fázis. Emellett a németországi energiaválság komolyságát jelzi, hogy az energiaárak emelkedése miatt számos iparvállalat csökkentette a termelését a közelmúltban.

Az előzetes tervek szerint azonban befejeződött az Északi Áramlat-1 szokásos éves karbantartása, ezért az orosz gáz továbbra is érkezi az országba. Viszont a vezeték csupán 40 százalékos kapacitáson működik, pontosan akkorán, mint a munka megkezdése előtt.

Technikai akadályok

Ennél nagyobb mennyiséget az oroszok egy darabig nem is ígérnek. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője közölte a héten, hogy amint megérkezik hozzájuk egy Kanadában felújított turbina, beszerelik azt az Északi Áramlat-1 egyik kompresszorállomásába. Attól a szerkezettől fog függeni, hogy mekkora mennyiségben tudják szállítani a gázt a jövőben.

A turbinát az összes formaság elvégzése után telepítik. A gázt pedig a megfelelő mennyiségben fogjuk majd szivattyúzni, olyan mennyiségben, amely technológiailag lehetséges

– nyilatkozta Peszkov.

A szóvivő szerint a létesítményt karbantartó Siemens Energy is tisztában van vele, hogy javítani kell a vezeték több berendezését. Továbbá megerősítette, hogy a Kreml nem érdekelt a Gazprom európai gázszállításai teljes leállításában.

Ne hagyd ki!