Két feketébe öltözött lány ezüst laptoppal ül a lépcsőn

Ha empatikus alkat vagy, az nemcsak azt jelenti, hogy nagy a beleélő, beleérző képességed. Azzal is együtt jár, hogy felveszed a körülötted lévők érzéseit. A munkahelyen előforduló feszültségek különösen nagy kihívást jelenthetnek az ilyen emberek számára.



Az empátiának vannak előnyei, például a másoknak nyújtott érzelmi támogatás képessége, de világos hátrányai is, hiszen az ilyen alkatú ember szinte állandó érzelmi megterhelés alatt áll, mert szivacsként szívja magába a körülötte lévők érzelmeit.

Ha végig kell ülni egy megbeszélést, ahol a munkatársak hajba kapnak, vagy kibeszélik egymást a kollégák, vannak olyan módszerek, amelyekkel sikeresen átvészelhetőek ezek a kellemetlen helyzetek. Erre adott néhány tippet Amy Morin pszichoterapeuta.

1. Ismerd fel az érzéseidet!

Ha feszültséget észlelsz magad körül, felerősödnek az érzelmeid. Nem kell harcolni ellenük. Ha arról győzködöd magad, hogy nem is kéne stresszelned, attól csak rosszabbul érzed majd magad.

Ismerd fel az érzést, és nevezd meg! Ha felcímkézed az érzelmet, az agyad az érzékelt feszültséget jobban tudja kezelni. Például mondd ki gondolatban vagy akár hangosan is: ideges vagyok, frusztrált vagyok.

2.  Nagy levegő 

A feszültségnek testi jelei is vannak: a gyomrod görcsbe áll, izzad a tenyered. Az idegrendszered felkészül egy esetleges vészhelyzetre. Ugyanakkor, ha nem kerülsz valós veszélybe, le kell nyugtatnod az idegrendszered. Ez tanulható. Az egyik legjobb módja, ha veszel néhány mély levegőt.

A lassú, mély lélegzetvétel jelzi az agynak, hogy a tested megnyugtatására törekszel. Csökkenhet a stresszhormonok szintje, és lassan eláraszt a nyugalom.

3. Gondolkodj, mielőtt válaszolsz!

Akár az az első reakciód, hogy feszültség esetén kilépsz a helyzetből, akár az, hogy megpróbálod elsimítani a dolgokat, előtte mindenképp gondolkozz. Nem biztos, hogy az első reakció a legjobb megközelítés.

Ha érzelmileg túlfűtött állapotban vagy, nehéz tisztán gondolkodni. Meglehet, jobban jársz, ha tartasz egy kis távolságot. Megkérdezheted magadtól: mit tenne a legokosabb barátom ebben a helyzetben? Ez segít megtalálni egy racionális választ, ahelyett, hogy a rossz érzést próbálnád azonnal csökkenteni.

4. Legyen egy segítő mantrád

Legyen egy pár szóból álló mondatod, amelyet egy feszült helyzetben ismételgetni tudsz magadban. Mondogasd, hogy „tudom kezelni a helyzetet”, vagy a „feszültség nem is rossz dolog”. Ez kiszorítja a negatív gondolatokat.

Olyan mantrád is lehet, amellyel egy viselkedésre koncentrálsz, például mondd magadnak: „teremts szemkontaktust”. Így kevésbé tudsz a szorongást okozó gondolatokkal foglalkozni, és arra koncentrálni, hogy mi jöhet még.

5. Szerezz gyakorlatot a feszültség tolerálásában!

Csak, mert egy helyzet kényelmetlen, az nem jelenti azt, hogy elviselhetetlen. Valójában sokkal tovább tudsz tolerálni egy kellemetlen helyzetet, mint gondolnád.

Állj ellen a kísértésnek, hogy mindent meg akarj oldani! Ehelyett vedd észre, hogy mit érzel, és arra figyelj, mi történik körülötted. Ne feledd: a feszültség nem feltétlenül kell, hogy rossz legyen. Pozitív változáshoz is vezethet, ha megengeded, hogy egy kicsit tovább tartson.

6. Arra koncentrálj, amit kontrollálni tudsz!

Nem tudod kontrollálni, hogyan viselkednek mások, azt viszont igen, hogy te hogyan reagálsz arra. Ezért ahelyett, hogy arra pazarolnád az energiáid, hogy mit mondtak mások, vagy mit fognak csinálni, magadra koncentrálj.

Arra figyelj, hogy az adott pillanatban te mit csinálsz. Csökken a szorongás, ha azokra a dolgokra fókuszálsz, amelyek fölött neked van kontrollod.

7. Viselj gondot magadra!

Empatikusnak lenni kimerítő állapot, ezért törődnöd kell magaddal. Különösen fontos ez egy olyan helyzetben, amikor egy folytonos feszültséget okozó helyzet van a munkahelyen, például a kollégáid nem örülnek az új csoportvezetőnek.

Az öngondoskodásba sok minden belefér: egy jógaóra éppúgy, mint esténként némi csöndes olvasás. Bármit is választasz, az legyen fontos számodra, tarts ki benne. Fel kell töltődnöd, hogy a lehető legjobb állapotban kezdd a munkát.

Itt arról írtunk, mi az az öt ok, ami miatt a nárcisztikus alkatok sikeresek a munkahelyen, és mit lehet tőlük tanulni.

The Conversation

Ne hagyd ki!