Az elmúlt hónapban az Egyesült Államok egyik legnagyobb és legrégebbi távközlési vállalata, az AT&T vezérigazgatója, John Stankey meglepően őszinte üzenetet küldött dolgozóinak. A több mint 2500 szavas körlevélben egy mondat különösen nagy visszhangot váltott ki:

"Lehet, hogy néhányan úgy kezdték nálunk a pályafutásukat, hogy egy hűségre épülő 'munkaszerződésre' számítottak. Tudatosan eltávolodtunk ettől."

Nem újdonság, hogy a cégek egyre kevésbé lojálisak a dolgozóikkal szemben, de ritka, hogy egy nagyvállalat vezetője ezt ennyire nyíltan, minden kertelés nélkül kimondja - idézi a Business Insider cikkét a HR Portál.

Az alkalmazottak sem sokkal jobbak, mert mindenki a következő lépcsőfokot keresi, akár a kollégája rovására is. A menedzsmentkutatók ezt a jelenséget a pszichológiai szerződés felbomlásával magyarázzák. Ez nem írott szabályokat jelent, hanem a kimondatlan elvárások összességét, amely összetartja a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatát. Ha az egyik fél megszegi, a másik is visszavonul – és így elindul egy lefelé tartó spirál.
 

A számok is ezt mutatják

Az Egyesült Államokban tavaly a dolgozók mindössze 31%-a érezte magát elkötelezettnek a munkahelyén a Gallup kutatása szerint – ez az elmúlt tíz év legalacsonyabb aránya. A demoralizált munkavállalók gyengébb teljesítményt nyújtanak, amit a vezetők gyakran kényszerű irodai visszarendelésekkel és elbocsátásokkal próbálnak kezelni. Ez azonban csak tovább rontja a helyzetet. A vállalatok válaszút előtt állnak: vagy teljesen széthullik a munkahelyi bizalom, vagy újra kell tárgyalni a pszichológiai szerződést, és új alapokra helyezni a lojalitást.

Mi a megoldás? Valamilyen szintű lojalitást fenn kell tartani mindkét oldalról. A munkahelyi lojalitás nem feltétlenül a „munka egész életre szól” ígéretéről kell, hogy szóljon. Sokkal inkább az őszinte, kölcsönös megbecsülésről és a fejlődési lehetőségekről.

A tapasztalat azt mutatja: a dolgozók többsége szeretne hinni a munkahelyében, és hajlandó a plusz erőfeszítésre. Éppen ezért mindez csak akkor működhet, ha a cégek is tesznek érte – hiszen a régi lojalitási szerződést valójában ők maguk törölték el.

Pénz alapján keresünk új munkahelyet, de nem emiatt maradunk

A munkahely-választás során a jelöltek 61%-a a versenyképes fizetést keresi, a barátságos légkör és a közeli munkahely feleakkora súllyal esik a latba (34-34%), de majdnem ennyire fontos a munka és magánélet egyensúlya, illetve a rugalmas munkaidő is (32-30%) – ismertette májusban tanulmányuk eredményeit Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.

A felmérésből az is kiderül, hogy a munkavállalók jelenlegi munkahelyükön leginkább a barátságos légkört (78 százalék), a lakóhelyhez való közelséget (77 százalék), valamint a stabilitást és biztonságot (72 százalék) értékelik. Érdekesség, hogy a válaszadók kevesebb mint fele, 49 százaléka említette csak a versenyképes fizetést jelenlegi munkahelyével kapcsolatban.