Fotó: Shutterstock
Egyes boltokban már kamerák ellenőrzik a vásárlók életkorát
2022-02-04
Az innovatív, személyzet nélküli boltokban már-már bevett szokásnak számít, hogy high tech kamerák segítségével azonosítják az alkoholos italokat vásárló emberek életkorát, mostanában azonban egyre több „hagyományos” bolt is barátkozik az eszközök telepítésének gondolatával.
A BBC beszámolt róla, hogy az olyan nagy brit szupermarketek, mint az Asda, a Co-op és a Morrisons teszt jelleggel életkor-ellenőrző kamerákat szereltek bizonyos üzletek önkiszolgáló kasszáiba. Ha a vásárló engedélyt ad rá, akkor a kamera „beszkenneli” az arcát, a hatalmas adatbázison „megedzett” algoritmus pedig megpróbálja meghatározni az életkorát.
Ha a szoftver 25 éven felülinek ítéli meg a vásárlót, akkor automatikusan jóváhagyja a korhatáros termékek fizetési kérelmét, ellenkező esetben fel kell mutatni az igazolványt a személyzet egyik tagjának.
Hasonló technológia működik az Aldi első személyzet nélküli boltjában, amiről korábban EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.
A technológiát a Yoti nevű vállalat fejlesztette ki azzal a céllal, hogy felgyorsítsa az önkiszolgáló kasszák folyamatait és enyhítse a személyzet segítségére várakozó vásárlók frusztrációját.
A vállalat tájékoztatása szerint a szoftver nem a hagyományos arcfelismerésen alapszik. Egy óriási, előre betáplált adatbázist használ, ami alapján megpróbálja összepárosítani a vásárlók arcát a rendelkezésére álló, hitelesített, anonim arcokkal.
Sokan aggódnak az adatvédelmi kockázatok miatt, a Yoti azonban biztosított mindenkit, hogy az eszközök nem tárolják el a felvételeket.
A szupermarketek azt tervezik, több üzletbe is beépítik a kamerákat, ha sikerrel zárul a teszt és népszerű lesz a szolgáltatás.