Például a Microsoft is fejleszteni próbálja a ruhaipart
Fotó: Shutterstock

Így tennék fenntarthatóbbá az egyik legszennyezőbb iparágat

Korábban nem jártak sikerrel azok a mosásfókuszú próbálkozások, amelyek okos ruhacímkékkel próbálták fenntarthatóbbá tenni a ruhaipart. Érdeklődés sem volt rájuk, és olcsók sem voltak. Azonban megváltozott a világ, fókuszba került a környezettudatos öltözködés és a fenntartható ruhaipar.


Környezettudatosabbá tennék a ruhaipart

A Microsoft és az EON szoftvercégek együttműködésében hozott létre az Ahluwalia nevű brit márka olyan ruhacímkéket, amelyek - eltérően a hagyományos, kivágásra, eldobásra ítélt címkéktől - QR-kódos információhordozók. Például a kód okostelefonos beolvasása után hozzá lehet jutni olyan információkhoz, mint a ruhadarab gyártási metódusa, a tervezése folyamata, a megfelelő ápolása, esetleg néhány adat a korábbi tulajdonosáról.

Az Ahluwalia mellett egyes luxusmárkák, mint a Prada, a Coach vagy a Ralph Lauren is tervezi bevezetni, vagy már be is vezette a digitális címkét. Ezeket a cégeket is egyik oldalról a fenntarthatóság, másikról a technológiai fejlődése hajtja. De az Amazon Style is QR-címkékkel látta el a ruháit: Azonban az utóbbinál az okoscímke inkább a méretezésről és a vásárlói értékelésekről szól.

Jelentős a környezeti lábnyom

A környezettudatosság, így a fenntarthatóság azért is egyre fontosabb a ruhaiparban, mert a legkörnyezetszennyezőbb iparágak közé tartozik. Az összes szennyvíz 20 százaléka, valamint az üvegházhatású gázkibocsátás 10 százaléka köthető az ágazathoz. Évente 92 millió tonna textil kerül a hulladéklerakókba világszerte, de a becslések szerint 2030-ra ez a mennyiség elérheti az évi 134 millió tonnát.

A körforgásos gazdaság elve szerint már a tervezés pillanatában tudni kellene, mi lesz mondjuk egy farmernadrágból, ha már nem működhet farmernadrágként. (…) A változás részben ott kezdődhetne, hogy a leendő divattervezők az egyetemi oktatás során találkoznak ezzel a kérdéssel, és a válaszaik is megfogalmazódnak rá. Magyarországon is dolgoznak olyan dizájnerek – például Vetlényi Alma, Tomcsányi Dóri –, akik a zero waste elve szerint alkotnak, és fenntartható alapanyagokkal, szabászati hulladék nélkül működtetik a vállalkozásukat. A másik lényeges momentum a fenntartható divat pontos, nemzetközileg elfogadott definiálása és szigorú központi szabályozása lenne, enélkül nem várható komolyabb változás a divatiparban

- idézi Szilágyi-Csüllög Mónikát, a Budapesti Metropolitan Egyetem Fenntartható divatmárka-menedzsment képzés szakvezetőjét a VG.

Az ipar fenntarthatósági erőfeszítései nem biztos, hogy elegendők

Mindeközben a divat folyamatosan gyorsul. A fast fashiont felváltja az ultra-fast divat, amely soha nem látott mennyiségű új ruhát dob a piacra. Például 2022 év eleje óta szeptemberig a fast fashion divatóriások, a H&M és a Zara együttesen mintegy 11 ezer új modellt jelentettek meg. Ugyanezen idő alatt az ultra-fast fashion divatmárka, a Shein 314 877 új terméket. A gyorsulás óriási mennyiségű hulladékot termel.

Válaszul a divatipar számos tervet dolgozott ki a probléma kezelésére. Az olyan erőfeszítések, mint a fenntarthatóbb fonalakra és textíliákra való áttérés, valamint az etikusan tudatos választási lehetőségek kínálata dicséretes. Azonban ezek az intézkedések nem biztos, hogy eleget tesznek az ágazat gyorsan növekvő erőforrás-fogyasztásával és hulladéktermelésével való tényleges szembenézés érdekében.