Tanulságos talajszondák
Mivel a talajtömörödés nyoma évek múlva is látható, a szántóföldi kelés és a későbbi terméshozam nem optimális. Még a későbbi betakarítások is tükrözik ezeket a negatív következményeket. Ám ennek nem kell így lennie. A bajorországi Weidenbach-Triesdorfban – ahol egy nagy agrárképzési centrum is működik – nemrégiben exkluzív médianapot tartottak. Az Energetikai és Mezőgazdasági Szakmai Központ (FEL) látványos bemutatóval szemléltette a járművek talajra gyakorolt hatását a bajor sajtó és tévé előtt.
Ehhez vízzel töltött talajszondákat helyeztek vízszintesen a talajba. Majd átlátszó tömlőkön keresztül egy felszállócsőhöz csatlakoztatták őket – magyarázta Stefan Merk, a FEL szakértője, a kísérlet szervezője. „A szokásos 20 centiméteres munkamélységnél a szondákat zöld folyadékkal töltötték meg. A talaj alaprétegénél, a megmunkálatlan horizontban pedig 30 centinél piros folyadékkal.” Különféle járművekkel hajtottak át rajtuk, és az eredmény rögtön láthatóvá vált.
Gyakorlati bemutató
„Most nem a tudományos kísérlet, hanem a gyakorlati szemléltetés volt a lényeg” – mondta Norbert Bleisteiner, a FEL központ vezetője. Az ötlet egy növénytermesztési tanácsadótól jön: Max Stadler több mint 25 éve foglalkozik a témával. Sok gazdálkodó „földigiliszta-pápa” becenéven ismeri. A közelmúltig tanácsadó volt a bajor Konzerváló Talajművelési Társaságban (GKB). Fő mondandója, hogy a talaj termékenységének megőrzése az ökológiailag és gazdaságilag fenntartható termesztés előfeltétele. „Csakhogy az egyre nehezebb gépek és a szélsőséges időjárás komoly ellentmondáshoz vezet."
Dinamikus és statikus tömörödés
Hogyan lehet mégis fenntartani és elősegíteni a talaj termékenységét? Az abroncsnyomás itt különösen fontos. Mert egy dolog legyen egyértelmű: a tengelyterhelés nem egyenlő a talajnyomással. Ezt a vízoszlopos kísérlet látványosan bizonyította.
A talaj dinamikus és statikus tömörödése közvetlenül a vízoszlopokról volt leolvasható. A dinamikus tömörödést a folyadék szintjének gyors növekedése jelzi. Ez utóbbi bizonyítja a talaj rugalmasságát, ami persze nem korlátlan. Már egyetlen, de főleg több áthaladás után látható, hogy a szonda nem tér vissza az eredeti értékre, ami a talaj statikus, tartós tömörödését mutatja.
De mi történik pontosan a folyamat során? Az erők a kerék és a talaj közti érintkezési felületen át jutnak le talajnyomásként. A szántóföld összetevői (levegő és víz) hamar összenyomódnak, egyfajta ellenerőként hatva. Ám ahol nincs elegendő ellenhatás, ott a talaj deformálódik a levegőt és vizet vezető pórusok elvesztésével. Mindez a jármű által kifejtett terhelés mértékétől és típusától (érintkezési felület, kerékterhelés) meg a talaj teherbírásától függ.
„Fontos tényező még a talajnedvesség, valamint a művelés mélysége és intenzitása, tehát a művelési mód típusa. Például szántás, konzerváló (csökkentett) művelés vagy direkt vetés” – hangsúlyozta Max Stadler tanácsadó.
Túlzott talajnyomás
A tömörödés az oxigént bejuttató és a vízelvezetést biztosító képesség beszűkülését vagy akár tönkretételét jelenti. Leginkább akkor, ha túl nedves talajon halad a jármű, és a talajnyomása túl nagy. Ennek megelőzését (vagy minimalizálását) talajvédő intézkedések széles skálája szolgálja, így a széles abroncsok, gumihevederek, alacsony nyomású gumik, keréknyomás-szabályzók.
Mivel a fenntartható termesztéshez fontos a jó talajszerkezet, ezért a szántón a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a terhelést alacsony abroncsnyomással és/vagy széles gumikkal. De fontos, hogy más gépeken, beleértve a pótkocsikat is, talajbarát abroncsokat használjunk. A nagynyomású teherautó-abroncsok nem valók szántóföldre vagy gyepterületre! Ezt a talajszondás bemutató is látványosan szemléltette.
Nagy gépek, nagyobb nyomás
Az egyre súlyosabb és erősebb járművek szó szerint még nagyobb nyomást gyakorolnak a talajra. Ez nem jó a talajszerkezetnek, főleg ha a föld nedves. A károsodás megelőzéséhez íme néhány jól ismert intézkedés:
- ne menjünk rá a túl nedves talajra
- csökkentsük a guminyomást
- használjunk nagy felületű abroncsokat
- legyen minél alacsonyabb a kerékterhelés
- javítsuk a talajok teherbíró képességét!