Az Égei-tengeren található egy apró, pillangó alakú görög sziget, amelynek a vezetősége ambiciózus célokat tűzött ki. Ezek megvalósításában a Volkswagen fog segíteni.


És hogy mi ez a grandiózus célkitűzés? Ha minden a tervek szerint alakul, Astypalea szigete válhat Görögország első, teljesen szén-dioxid-mentes turisztikai célpontjává.

Hosszú még az út

A karbonsemlegesség számos fejlesztést igényel. Nikos Komineas, a sziget polgármestere először a közlekedési minisztériumhoz fordult segítéségért. A polgármester olyan elektromos buszokat keresett, amelyek gond nélkül megbirkóznak a sziget terepviszonyaival. Megérte felvenni a kapcsolatot a minisztériummal, ugyanis a Volkswagen felfigyelt a szigetre. Az autógyártó vezetősége úgy döntött, hogy Astypalea szigetén indítja el a cég e-mobilitási kísérletét. Ennek értelmében a Volkswagen számos elektromos járművet adományozott a szigetnek.

Cserébe a kormány kibővítette az elektromos autók vásárlását segítő támogatási rendszerét, így ösztönözve a szigetlakókat, hogy a régi járműveik cseréljék le a Volkswagen villanyautóira.

A kormány arra is ígéretet tett, hogy az energiaellátásért felelős, környezetszennyező, dízelüzemű generátorokat leselejtezi, és helyettük hibrid nap- és szélerőműveket épít a szigeten és környékén.

A helyi lakosok nagy része örömmel fogadta a projektet. A polgármester arra számít, hogy a következő öt évben a sziget autóállománya a harmadával fog csökkenni. Méghozzá azért, mert a tervek szerint a szigeten tartózkodó emberek az elektromos buszokat és az e-rollereket díjmentesen használhatják majd, egy mobilapplikáció segítségével.

Nem mindenki repes az örömtől

Bár sokan támogatják a polgármester ötleteit, a kritikusok is megjelentek. Utóbbiak úgy vélik, csak egy környezetvédelembe csomagolt PR fogásról van szó, amely a hatékonyságában és a kivitelezésében is hagy kivetnivalót maga után. Nézzük sorban a problémákat:

  • a tervezett napelempark a sziget energiaigényének csupán felét lenne képes kitermelni, ráadásul ehhez az eredményhez is minimum három év szükséges
  • a napelemparkra kiírt tender csak a turistaszezon után lépne érvénybe
  • az első szélturbina leghamarabb 2026-ban kerülne telepítésre
  • a teljes hibrid nap- és szélerőműrendszer a nyári csúcsidőszak energiaigényének nagyjából 80 százalékát fedezné
  • a szigetlakók szerint a 200 méteres szélturbinák belerondítanának a festői környezetbe, ami rossz hatással lenne a turizmusra

Bár az utolsó szempont annyira nem zavarja Astypalea lakóit, akik jellemzően nem a turizmusra építik az életüket. Bár a görög szigeten nagyjából 3000 szoba várja a turistákat különböző hotelekben és apartmanokban, az ottaniak többnyire kecsketartásból, méhészetből és halászatból élnek.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

A Mol nem hagyja annyiban a Hernádi Zsoltot elmarasztaló horvát ítéletet

A Mol-csoport csalódottságának adott hangot az ítélet kapcsán. Álláspontjuk szerint a legfelsőbb bíróság annak ellenére hagyta helyben a Zágráb megyei bíróság elsőfokú elmarasztaló ítéletét, hogy korábban mind a magyar hatóságok, mind pedig a horvát kormány által kezdeményezett nemzetközi választottbírósági eljárás azt állapította meg, hogy sem a Mol, sem annak tisztségviselői nem követtek el bűncselekményt.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Szálka a vásárlók szemében a faáruk drágulása, lépett a versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatot indított a fa építőanyagok hazai piacán is, hogy megfelelően feltárhassa a drasztikus építőipari drágulás mögött húzódó piaci folyamatokat. A vizsgálat a Nébih ellenőrzéseivel összehangolt helyszíni kutatásokkal indult, a GVH vizsgálói több piaci szereplőnél is megjelentek.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Horvátországban jogerőre emelkedett a Mol-vezér börtönbüntetése

A horvát legfelsőbb bíróság megerősítette a Zágráb megyei bíróság elsőfokú elmarasztaló ítéletét Ivo Sanader volt horvát kormányfő és Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója egyesített perében - közölte a Jutarnji List című horvát napilap. A nemzetközi választottbíróság szerint viszont Horvátország nem tudta bizonyítani, hogy a Mol (vagy Hernádi Zsolt) megvesztegette volna Sanadert.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!