Az extrudált kenyerek hazánkban a szocializmus alatt jelentek meg
A szocializmus utolsó éveiben kezdődött a 35 éves Abonett márkájú extrudált kenyerek története. A korábban szövetkezeti keretek között működő cég később családi vállalkozásként üzemelt tovább. Az abonyi cég idén új piacokra tört.


A szocializmusban kezdte, de jelenleg is él és virul

Az Abonyban készülő Abonett-termékcsalád története a szocializmusig nyúlik vissza. A vállalat (korábbi nevén Újvilág Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szövetkezet) a rendszerváltás után vált családi vállalkozássá, amely az utóbbi időben generáció-váltáson is átesett. A márka leginkább az extrudált kenyerek piacán ismert, elsősorban a fogyókúrázók és a táplálkozásukra odafigyelők körében.

A Szebeni család tulajdonában álló cég tavaly esett át több fejlesztésen, miután 2018-ban és 2019-ben visszaesés volt tapasztalható a vállalkozás profitjában. Azóta már nagyvállalati-üzemeltetési mintát követnek, valamit csökkentették a termékportfóliójukat is, a jövedelmezőbb működés érdekében.

Az idei év gazdasági nehézségei azonban őket is elérték. Leginkább a munkaerőhiány jelent számukra problémát. Ahogyan a régiójuk más cégei, ők is nehezen tudnak találni fizikai munkásokat a betöltetlen pozícióikra – írja a g7.hu.

Nemzetközi piacra tört

Az elmúlt időszakban javultak az Abonett Kft. pénzügyi mutatói, aminek egyik oka, hogy hozzáfogtak exporttevékenységük erősítéséhez. 2021 hozta számukra az áttörést, hiszen a korábbi 10-20 millió forintos exportbevételük helyett idén 80 milliós bevételre számítanak a külföldi értékesítésből. A nemzetközi stratégiájuk része volt, hogy beléptek Izrael kóser-piacára, valamint már Olaszországban is értékesítenek.

Szebeniék beszámoltak arról is, hogy tapasztalataik szerint külföldön jóval keményebb versenyben kell helytállniuk, mint itthon, ahol már ismerik a márkájukat.

„Lengyel és cseh cégek is sokkal sikeresebbek nálunk az exportpiacokon, mert szélesebb a portfóliójuk és több kiszerelésben gyártanak. Ha egyszerű szinten tartod a gyártást, és folyamatosan magas szinten tudsz valamit gyártani, azzal nehéz alkalmazkodni a külföldi piacokhoz, szétaprózott gyártással viszont nehéz fenntartani a profitot. Szóval nem könnyű megtalálni az egyensúlyt a külföldi piacokhoz való alkalmazkodáshoz”

– beszéltek nemzetközi tapasztalataikról a cégvezetők, aki emellett az exportra termelés egyéb nehézségekről is beszámoltak.

„Ha elindítunk egy terméket, másfél év alatt akár száz milliós forgalma is lehet belföldön. Külföldön nincs ilyen növekedési ütem, nagyon sokat kell az exportba tenni az elején, fel kell venni szakembereket, sok millió forintot költeni vásári megjelenésekre, és nem garantált, hogy a nemzetközi versenyben megmaradunk.”
A Szebeni család azonban lát további nemzetközi bővülési lehetőségét, elsősorban a kóser termékek piacán. Mint mondták, arra globálisan nagy kereslet van. Itthon pedig a kiemelet tápértékű élelmiszerek kínálatában várható tőlük előrelépés, például a lencse és borsó alapú extrudált kenyerek lehetséges bevezetésével.

The Conversation

Ne hagyd ki!