Steve Jobs viaszfigurája fekete-fehérben
Látnoki képességű tech-próféta, marketingzseni, született vezető. Rajongók és szakmabeliek többnyire ilyen és ehhez hasonló jelzőket szoktak társítani Steve Jobs személyéhez. Az Apple társalapítója, Steve Wozniak elárulta, milyen volt valójában néhai üzleti partnere.


Mi az igazság?

Az Apple márka örökre összeforrt Steve Jobs nevével. Olyannyira, hogy sokan nem is tudják, a néhai alapító közel sem rendelkezett kiemelkedő tudással a számítógépes mérnöktudomány terén. Sőt, kommunikációs képességei sem verték az eget. Az igazság az, hogy az Apple első termékeinek túlnyomó részét Steve Wozniak tervezte és építette. A szakember a CNBC-nek árulta el, Jobsnak hogyan sikerült mégis örökre beírnia saját magát a történelembe.

Wozniak kifejtette, hogy Jobs azzal kompenzálta hiányos számítógépes tudását, hogy rengeteg energiát fordított kommunikációs képességeinek fejlesztésére.

Rengeteg marketingstratégiát, elvet tanult meg, mert mérnökileg nem volt igazán tehetséges, sem hardveres, sem szoftveres értelemben. Más területeken kellett keresnie ahhoz, hogy fontossá tegye magát.

-mondta Wozniak.

Pálfordulás

A 71 éves mérnök egy tavalyi visszaemlékezésében is beszélt barátjáról, mely során elárulta, az Apple alapítása után Jobs személyisége teljesen megváltozott. Mint mondta, a korábban szórakozásra nyitott barátja egy olyan valakivé vált, aki halálosan komolyan gondolta, hogy egy olyan vállalatot épít fel, amely megváltoztatja a világot. Ennek az átalakulásnak a része volt az, hogy Jobs szépen-lassan igazi kommunikációs-guruvá változott.

Ő volt a fő kommunikátor, ő hozta meg a legfontosabb üzleti döntéseket. Nagyon jó volt ebben

-emlékezett vissza a szakember.

Wozniak szerint Jobs kommunikációs és sales képességeinek köszönhető, hogy az iPhone-hoz hasonló Apple termékek kis túlzással a „felhasználóbarát készülékek” szinonimájává váltak.

Wozniak szerint az iPhone-ok bizonyos értelemben analógiában állnak Steve Jobs-zal:

Egy érthető, könnyen kezelhető eszköz, ami az átlagos felhasználót sem zavarja össze. Nem kell tech-gurunak lenned ahhoz, hogy használni tudd.

Ez a fajta meggyőzőképesség volt az, ami megkülönböztette Jobst generációja technológiai ikonjaitól. Még a nagy riválisa, Bill Gates is azt mondta, rendkívül irigy volt vetélytársára, különösen a motivációs képességeire és a nyilvános beszédeire.

Az emberek túlmotiválásának mágusa volt. Én tapasztalatlanabb varázslónak számítottam, így nem estem a bűbájainak hatása alá, de pontosan láttam, ahogy varázsigéket szór a közönségre, emely megbabonázva hallgatja

-mondta Gates Jobs-ról az Armchair Expert-nek adott interjújában.

A végső motiváció

Jobs munkavállalóival szemben is remekül alkalmazta motivációs eszköztárát, amire szükség is volt, ugyanis köztudottan problémás és igényes főnök volt, akivel nehéz volt együtt dolgozni. Az Apple egykori alkalmazottja, Guy Kawasaki 2019-ben az alábbiakat írta:

Jobsnak dolgozni néha kellemetlen és mindig ijesztő volt, de sokunk karrierünk legjobb eredményeit köszönhetjük neki és a módszereinek

Wozniak Kawasaki podcastjában kifejtette, hogy szerinte Jobs kommunikációs készsége nem egy isten adta tehetség volt. Úgy véli, intenzív, könyörtelen törekvése, hogy sikeres kommunikátor és vezető legyen abból a vágyból fakadt, hogy végül fontos történelmi személyiségként emlékezzenek rá, és ez a motiváció késztette arra, hogy kifejlessze a megfelelő készségeket.

Néha a motiváció, az akarás sokkal fontosabb, mint a valódi képességek birtoklása

– mondta Wozniak.

Ha kíváncsi vagy, Elon Musk, Tim Cook és Bill Gates hogyan vélekedik Steve Jobsról, KATTINTS IDE!

The Conversation

Ne hagyd ki!