A bezártság, az unalom és a munkanélküliség hatására tavaly rengetegen fordultak a tőzsdéhez, vagy a kriptovalutákhoz a gyors meggazdagodás reményében. A növekvő trend a TikTok-ot sem kerülte el, ahol megjelentek az önjelölt pénzügyi tanácsadók is.
A közösségi médiaplatformok és a nagy követőbázissal rendelkező influenszerek óriási befolyásra tettek szert az elmúlt években. Sokan úgy gondolják, hogy a követők száma egyenesen arányos a megbízhatósággal. A megnövekedett igények és népszerűség hatására magukat pénzügyi szakértőknek tituláló tartalomgyártók tömkelege lepte el a TikTok és más közösségi média platformok felületeit követői bázisuk növelése reményében. Közülük sokan téves információkat közölnek az aktuális trendekről és lehetőségekről, akik pedig követik ezeket a tippeket, súlyos anyagi veszteségeket szenvednek. Az önjelölt tanácsadók tevékenysége toxikus, és kártékony az üzleti világ számára.
Papír nélküli szakértők
A TikTok-on bárki magára öltheti a szakértői köntöst, semmilyen engedély nem szükséges ahhoz, hogy valaki megossza a véleményét. Éppen ezért a legtöbb esetben nem hivatalosan tevékenykedő, képzett szakemberektől érkeznek a tanácsok. Persze esetükben sokszor elhangzik a jól ismert mondat: „ez nem minősül pénzügyi tanácsadásnak". Ez viszont csak arra jó, hogy kibújjanak az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet ellenőrzése alól.
Valószínűleg, ha azon morfondírozol, hogy a vagyonod egy részét befektesd valamibe, egy hivatalos pénzügyi tanácsadó véleményét fogod kikérni, nem pedig egy TikTok influenszerét, hiszen túl sok forog kockán. Mégis, sokan az utóbbi lehetőséget választják, aminek nyomós oka van. Megtévesztő lehet a nagy követettség, amely azt sugallja, hogy az alkotó pontosan tudja, miről beszél.
Az a fránya algoritmus
A TikTok algoritmusának mélyreható ismerete növelheti a tartalmak organikus elérését, amely végső soron nagyobb nézettséget és több követőt fog eredményezni. A TikTok-nak van egy alkotói alapja, amelyből azok a tartalomgyártók profitálhatnak, akik jól teljesítenek az algoritmus szerint.
Mondunk egy példát. Ha egy kriptovaluta épp nagy népszerűségnek örvend, akkor egy olyan videó, amiben az influenszer az említett digitális valutáról beszél, vélhetően futótűzként fog elterjedni a platformon, ezáltal plusz bevételeket generálva az alkotónak.
Éppen ezért előfordulhat, hogy egy influenszer nem azért beszél egy valutáról, mert érdemes belefektetni, hanem azért, hogy több követőre tegyen szert.
A remény rabjai
A Dogecoin sikere fellobbantotta a gyors meggazdagodás reménytét. A mém-valuta sikerén felbuzdulva rengeteg értéktelen kriptopénz jelent meg a digitális tőzsdén. Az említett valuták alkotói és befektetői sokszor a TikTok platformjait és az influenszerek befolyását kihasználva népszerűsítik a mém-tokeneket. Az a helyzet, hogy sokszor be is válik a taktikájuk. A bizakodó befektetők gyorsan bevásárolnak a mém-valutából, amelynek így több száz százalékot is nőhet az árfolyama. És itt jön a turpisság. Amint megugrik az árfolyam, az alapítók és egyes holderek gyorsan eladják a valutáikat, jól megszedik magukat, a token értéke ez után bezuhan, a bizakodó befektetők pénze pedig elfüstöl. Az említett műveletben többnyire az influenszerek is sárosak, akik pontosan tudják, mikor kell eladniuk a valutákat. Korábban mi is írtunk róla, hogyan lehet beazonosítani a kamu kriptovalutákat, ezt a cikkünket ITT TALÁLOD.
Nincs megkötés
Mint említettük, ha valaki a videója elején közli, hogy mondandója nem minősül tanácsadásnak, akkor szinte semmilyen módon nem lehet felelősségre vonni. Nincsen szabályozások a platformon, amelyeknek meg kellene felelni. Hacsak valaki nem regisztrált befektetési tanácsadóként tevékenykedik a platformon, akkor lényegében következmények nélkül, bármiről beszélhet.
Mindig akadnak kivételek, így a TikTok-on is vannak olyan hiteles, regisztrált tanácsadók, akik valódi betekintést nyújtanak a kriptovaluták és a tőzsde világába. Érdemes inkább őket követni.