Kedvezően hatott a koronavírus-járvány időszaka az autós biztosítások piacára. Azóta azonban egyre több a baleset a magyar utakon és emelkedőben van a kárinfláció is, ezek pedig a casco és a kgfb díjainak a növekedését hozzák magukkal.
Kevesebb volt az autóbaleset a koronavírus alatt
Messze az évtizedes átlag alatt volt a közlekedési balesetek száma 2020-ban és 2021-ben a koronavírus miatt kisebb forgalmú hazai úthálózaton. Amíg a pandémia előtti utolsó évben, 2019-ben 164 ezer baleset történt a magyarországi utakon, két éve „csupán” 120 ezer, tavaly pedig 139 ezer. A biztosítók kgfb-ből (kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) származó bevételei azonban 3,3 százalékkal 255 milliárd forintra nőttek tavaly – írja a vezess.hu.
A közúti forgalom csökkenése pozitív hatással volt a kárgyakoriságra, de az összes kárkifizetés nem egyenesen arányosan csökkent a kárgyakorisággal, a kárinfláció már 2019 második félévétől jelentős mértékben érezhető volt az áltagkárokban
– magyarázta Busa Zoltán, az Aegon Gépjármű- és Szállítmánybiztosítási üzletágvezetője.
Így alakul manapság a kgfb és az átlagos kárérték
Az új szerződések éves átlagdíja jelenleg 49 700 forint az Aegonnál, valamint a Groupamánál 46 484 forint. Azonban jelentős különbségek vannak az árszintek között például az autótulajdonosok lakóhelye szerint. A K&H-nál jelenleg az 1390 köbcentis hengerűrtartalmú, benzines személygépkocsik átlagdíja az A0 bonus-malus besorolás mellett vidéki kisvárosi ügyfeleknél átlagosan 35 427 forint, az ugyanilyen autóknál a jóval kockázatosabb Budapesten viszont 74 162 forint.
Az egy-egy sérült gépjárműre kifizetett kárérték pedig tavaly átlagosan 750 ezer forint volt, ha pedig csupán a személyautókat nézzük, akkor 662 ezer. Ebbe az összegbe beletartoznak a személyisérüléssel és a csak járműtöréssel járó káresemények is.
Emelkedni fognak a díjak
A kárinfláció folyamatosan erősödött és hosszú távon érezteti hatását. Ezt egy ideig valamelyest ellensúlyozta a Covid járvány, hiszen a balesetek száma csökkent, azonban ma ez már nem mondható el. (…) A kárgyakoriság és a kárinfláció együttes növekedése a díjak emelkedéséhez vezet
– tájékoztatott a K&H Biztosító kommunikációs igazgatósága.
A biztosító tájékoztatásával összhangban vannak az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb statisztikái is, hiszen 10,2 százalékos emelkedést mutatnak a személysérüléses baleseteknél az év első felében a múlt esztendő hasonló időszakához képest.
A díjemelést jelen körülmények közt indokoltnak látjuk, és ezért egy több részletből álló emelést hajtottunk végre
- nyilatkozta Busa Zoltán, az Aegon Gépjármű és Szállítmánybiztosítási üzletágvezetője a portálnak.