Szőkülhet a hazai autópiac, miközben továbbra is az üzemanyagárak emelkedésével kell számolni a világpiacon.
Továbbra is nehéz helyzetben az autóipar
Két év után 2022 sem hozott könnyebbséget az autóipar számára, hiszen a háború miatt leállt a kábelkorbácsok és más alkatrészek ukrajnai gyártása.
A tavalyinál nagyjából 25-28 százalékkal kevesebb autó készül el idén Európában, főként az alkatrészhiány miatt, de persze készül Ázsiában és Amerikában is autó, tehát globális hiány aligha lesz. Az kétségtelen, hogy az importőrök és a kereskedések mindent megtesznek, hogy kiszolgálják a vevőket
– nyilatkozta a Világgazdaságnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
A szakember hozzátette azt is, hogy csak idén - évjárattól és kereslettől függően - 20-25 százalékkal emelkedett az autók ára, de vannak olyan modellek, amelyek átlagosan 35 százalékkal kerülnek többe, mint egy évvel korábban.
Kisebb a piac
Az importautók hazánkba hasonló összetételben érkeznek, mint korábban, azonban zsugorodik Európában az új autók piaca, hiszen megcsappantak a raktárkészletek, és emiatt a szállítási idő is megnőtt.
A járvány előtt is hat-tizenkét hónapot kellett várni olyan autókra, amelyek nem voltak készleten, ez nőtt meg márkától függően átlagosan hat hónappal. (…) Megváltozik a gyártási idő is, amelyhez a vásárlási szokásoknak is alkalmazkodniuk kell, és vissza kell térnünk a tudatos, megtervezett autóvásárláshoz
– mondta Knezsik István.
Rossz hír az autósoknak
Amerikai szakértők arról számoltak be a napokban, hogy a mostani szinttől sokkal tovább emelkedhet az olaj ára. Jelenleg 120 dollár környékén van a Brent hordónkénti árszintje, azonban még az idén meghaladhatja a 150 dollárt. Sőt, van olyan előrejelzés, amely szerint az év végére elérheti a 175-180 dollárt. Ez pedig meg fog látszódni a benzinkutakon az üzemanyagok árában is – írja a Napi.hu.
A várakozásokban azonban van néhány kérdőjel. Nem lehet például tudni, hogy meddig maradnak érvényben az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben hozott szankciók. Emellett az sem világos, hogy milyen hatással lesznek az olaj keresletére a kínai járványkezelés miatti lezárások, valamint Iránnal és Venezuelával szemben hogyan fognak alakulni a szankciók.
Arról pedig, hogy mikor érheti el a csúcsát az olaj ára, és meddig maradhat azon a szinten, egyelőre értelmetlennek tűnik becslésekbe bocsátkozni.