Amíg egy hagyományos kialakítású autó átlagkára nagyjából 400-450 ezer forintra jöb ki, egy elektromos autóé 600-700 ezer forint környékén alakul. A casco fedezheti a javíttatás költségét, viszont a térítése jóval drágább lehet, mint a klasszikus járművek esetében.
Drágább lehet a biztosítás és a casco az elektromos modellekre
Egyre elérhetőbbek, megfizethetőbbek az elektromos és a hibrid autók a lakosság számára, ami a forgalomba helyezési adataikon is meglátszik. Több mint másfélszeresére, 20 022-re nőtt ugyanis a tisztán elektromos gépkocsik száma Magyarországon 2021 első 11 hónapjában. Az előrejelzések szerint az érték 2026-ra 125 ezerre nőhet – írja az Infostart.hu.
Az elektromos autók vásárlása mellett szóló anyagi érvek nyomósak: pályázati források, adókedvezmények, vagy éppen a parkolási kedvezmények is. Drágábbak lehetnek azonban az e-autók biztosításai díjai (különösen a casco, ami a saját hibádból keletkezett károkat is megtéríti, szemben a kötelező biztosítással, ami a vétlen fél kárát fizeti), hiszen egy ilyen gépjármű javítása jóval költségesebb lehet, mint a hagyományos kocsiké. A teljes körű casco egyébként az állami támogatással vásárolt elektromos autók esetén a sikeres pályázat feltétele is. Amíg egy hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé 600-700 ezer forint környékén alakulhat.
Így szabják meg a biztosítási díjat
Az elektromos és hibrid autók technológiája és szerelése drágább, mint a hagyományos járműveké, így ez a biztosítás árában is megmutatkozik. Igaz, hogy alapvetően a fejlett technológiájuk miatt biztonságosabb járművekről beszélünk, azonban, ha tönkremegy benne valami (akár baleset következtében), azt költségesebb kicserélni. Villanyautókból ráadásul elég kevés van az utakon, ezért a javításhoz az olcsóbb, utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb.
A cikk említést tesz egy, a biztosítás szempontjából fontos tényezőről is, ami több kellemetlenséget szül manapság. Sokszor előfordul, hogy a jármű forgalmi engedélyében, a teljesítmény mezőben tévesen az akku kapacitása szerepel a névleges teljesítmény helyett. Ez díjképző paraméter. Ha ennek a megadásába hiba csúszik, akkor az később problémákat okozhat. Ennek kapcsán az lehet gyanús, ha a teljesítmény mezőben 50-nél alacsonyabb szám van megadva.
A legkeresettebb modellek
Néhány hete egyébként kijött 2021 legkeresettebb elektromos autóinak hazai listája.
Az új villanyautó-értékesítések nem hivatalos hazai versenyét tavaly a Kia nyerte. A koreai márka mintegy 77 százalékkal növelte az eladások számát 2021-ben az előző évhez képest. A Volkswagen szerezte meg az dobogó második fokát, pontosan 497 értékesített autóval. Kicsit lemaradva tőle a Nissan végzett (474 új eladott villanyautó) a harmadik helyen.
Aki pedig típusok szerint kíváncsi a tavalyi év legnépszerűbb villanyautóira annak, annak itt a lista:
- Kia e-Niro – 603 új értékesítés
- Nissan Leaf – 436 új értékesítés
- Hyundai Kona – 296 új értékesítés
- Dacia Spring – 263 új értékesítés
- Volkswagen e-UP – 226 új értékesítés
- Renault Zoé – 207 új értékesítés
- Volkswagen ID.3 – 190 új értékesítés
- Fiat 500e – 190 új értékesítés
- Škoda Enyaq – 184 új értékesítés
- Tesla Model3 – 167 új értékesítés