Azonban nem világos, hogy ez min is változtat
Fotó: Shutterstock

Kevesebb állami támogatás jut a családok autóvásárlására

Több milliárddal csökkentették a nagycsaládosok autóvásárlási programjára jutó keretet. A kedvezmény azonban nem szűnik meg, sőt, nem is egyértelmű, hogy mi változik a csökkentés miatt.


Elérhető a támogatás

Ahogyan arról néhány nappal ezelőtt mi is beszámoltunk, a kormány 568 milliárdos kiigazítást jelentett be a költségvetésben. Ennek részeként 3 milliárd forinttal vágják vissza a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatását.

A vg.hu a hír kapcsán hivatalos forrásokra hivatkozva arról ír, hogy nincs veszélyben az autóvásárlási program, hiszen a jelen állás szerint a kérelmek 2022. december 31-ig még benyújthatók. Ha azok rendben vannak a Magyar Államkincstár csak pozitív határozatot hozhat rájuk, a pénzügyi vállalásukat pedig kötelesek kifizetni.

Nem világos, hogy miből vonják ki a pénzt

A hárommilliárdos mínusz azért is érdekes, mert a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatásáról szóló kormányhatározat nem tartalmaz sem támogatási korlátot, sem támogatási maximumot, illetve nem szerepel benne a forráskimerülés lehetősége sem. Ilyen elutasítási indoklás nincs a vonatkozó jogszabályban

- hívja fel a figyelmet az érdekességre a Világgazdaság.

Ez alapján azonban nehéz megmondani, hogy mekkora a forráscsökkentés súlya a programra nézve. Azonban előfordulhat az is, hogy keresleti okokból nincs is erre a 3 milliárdra szükség.

Így néz ki a program

A 2019 második felében kezdődött nagycsaládos autóvásárlási programja maximum 2,5 millió forintot (de legfeljebb a bruttó vételár felét) ad közvetlenük a jármű vételárába. Az összeget az államkincstár folyósítja közvetlenül az autókereskedésnek, ha az igénylő minden feltételnek megfelel. A támogatás legalább három gyerek után jár hétszemélyes járművek esetében. Ezzel a vásárlók és az autószalonok is számolhatnak a jogszabályok változásáig – írja a Napi.hu.

Novák Katalin még családügyi miniszterként nagyjából egy éve beszélt arról, hogy 34 ezren éltek addig a lehetőséggel, és körülbelül 60 milliárd forint ilyen jellegű támogatást fizettek ki.

Az új családi- vagy elektromos autók tulajdonosainak egyébként nagyon kell vigyázniuk az első három évben a kocsijukra, hiszen lopás vagy töréskár esetén a biztosító először az államot kártalanítja.

A nagyjából egy hete bejelentett kiadáscsökkentés legnagyobb tételei 

  • 100 milliárd Paks 2 tőkeemeléséből
  • Liget Budapest projekt 14,2 milliárd forint
  • 12 milliárd forint a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. garanciaügyleteinek fedezetéből
  • 10 milliárd forint az Eximbank tőkeemeléséből
  • 5 milliárd forint a szociálpolitikai menetdíj támogatásból
  • Egyéb vegyes kiadások 5 milliárd forint
  • Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány garanciaügyletei, 3 milliárd forint
  • 3 milliárd forint a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatásából

Ne hagyd ki!