2035-től egyébként sem lesznek környezetszennyező új autók Európa útjain

De jobb lehet tőle a levegő. Több autóipari szereplő megkérdőjelezi a belsőégésű autókra vonatkozó Euro7-es környezetvédelmi szabályozás értelmét. A szabályok nem olyan szigorúak, mint várható volt, viszont költségesebbé teszik az autógyártást, és a 2035-ös zéró emissziós törvény is csökkenti a jelentőségüket.


Közel a döntés az Euro7-es szabályozásról

Az Európai Bizottság a napokban publikálta az Euro7-es környezetvédelmi normákról szóló törvényjavaslatát. Ez tehát nem a végleges törvény, de a végleges javaslat. A dokumentumból kiderül, hogy jelentős fejtörést okozhat az autógyártóknak, bár kevésbé szigorú, mint arra számítottak – írja az Autopro.

Eredetileg úgy tűnt, hogy mivel 2035-től csak zéró emissziós személyautókat helyezhetnek újonnan forgalomba a gyártók Európában, annyira későn fogják bemutatni az Euro 7-es normákat, hogy azt nem tudják a gyakorlatban bevezetni.

Amennyiben megszavazzák a mostani javaslatot, akkor az 2025-től lehet érvényes. Tehát az autógyártóknak nagyjából két évük lesz az átállásra, és az így készült járműveket legfeljebb tíz évig forgalmazhatják a kontinensen.

Néhány részlet a szabálytervezetből

A tervezet szerint minden hajtásnál legfeljebb 500 milligramm lesz az engedélyezett szén-monoxid-kibocsátás (eddig a benzines autóknál 500, dízeleknél 1000 volt a maximum szint), a nitrogén-oxidoknál pedig 60 milligramm/kilométer (benzineseknél az Euro6-ban 80 volt). Az ammónia-kibocsátást eddig nem korlátozták, viszont az Euro 7-es tervezetben 20 milligramm/kilométerben van maximálva, szemben a korábbi hírekkel, amik 5 mg/km-ről szóltak.

Emellett az autóknak 200 ezer kilométeres futásteljesítményig és 10 éves korig kell megfelelniük a meghatározott károsanyag-kibocsátási értékeknek. Az Euro6-os 100 ezer kilométert és 5 évet határoz meg.

Az Euro7 az elektromos hajtású autókat is szabványozza. Például öt évig és 100 ezer kilométerig az akkumulátornak az eredeti kapacitása legalább 80 százalékát meg kell őriznie, nyolc évig és 160 ezer kilométerig pedig a 70 százalékát.

Vannak kritikák

Korábban arról írtunk, hogy Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint az Euro7-es norma bevezetése - a korábbi iparági számítások alapján - darabonként ezer euróval növelné meg az érintett gépjárművek gyártási költségét. A friss értékek másabban hathatnak a gyártásra, de így is megnövekszenek a költségei. Ezért nem biztos, hogy meg fogja érni kisebb, könnyebb, olcsóbb autókat készíteni. Megszüntethetik ezeket a modelleket, és helyettük nagyobb, drágább járművekre fókuszálhatnak.

Továbbá az autógyártók az elektromos átállás közelsége és annak céljai miatt sem értenek egyet az Euro7 bevezetésével. Úgy látják, hogy az új szabályok lassíthatják az elektromos átállást, ráadásul 2035-től egyébként sem lesznek környezetszennyező új autók Európa útjain.

The Conversation

Ne hagyd ki!