2023. szeptember 4-éig nettó 78,4 milliárd forint bevétele származott az e-matricákból az útdíjakat beszedő Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek, amely egészében közvetlenül az államkasszába csorog. Ez nagymértékű növekedés az előző évhez képest, mindezt úgy, hogy csökkent az eladott matricák száma.
2022-nek ebben a fázisában a NÚSZ bevétele 18 millárddal kevesebb volt, tehát az idei 30,5 százalékkal szárnyalja túl az előző évet. Mindezt úgy, hogy csökkent az eladás, az infláció viszont itt sem állt le. A Portfolio szerint ezzel együtt szinte biztosra vehető, hogy teljesül a vállalt 2023-ra tervezett 92,8 milliárdos bevétel (21,6 százalékos növekedés előző évhez képest) Ezen túl azt is előre lehet látni, hogy a 2024-es 102 milliárd forintos célkitűzés sem okozhat majd problémát.
Ez is érdekelhet: Nézd csak meg az e-matricád, nem írtál el valamit?
Idén eddig 11,2 millió e-matricát vásároltak, ami összességében 1,2 százalékos visszaesés tavalyhoz viszonyítva. Ha a részleteket megnézzük, a havi matrica a személygépjárművek és az utánfutók viszonylatában (D1 kategória) az, ahol viszont kiugró volt a csökkenés mértéke: 21,2 százalék. Ennek egyszerű oka a példátlan díjemelés: 71 százalékkal drágult, most már 8900 forintba kerül. Ezen kívül azonban mind a megyei (+6,99 százalék), mind a heti (+0,98), mind az éves matrica (+11,26) kategóriáiból többet adtak el.
Ezt is olvasd el! Lesz egynapos autópálya-matrica idehaza? Így áll az ügy
Emellett még egyrészt a – külföldiek által is gyakran használt – 10 napos matricánál volt nagymértékű, 44 százalékos drágulás. Másrészt pedig a D2 (beletartoznak a kisbuszok, kisebb áruszállítók, lakóautók) kategória matricájáért 21 százalékkal kellett többet fizetni már idén.
A ma megjelent KSH augusztusi fogyasztóiár-statisztika alapján pedig 16,4 százalék körüli drágulásra számíthatunk a matricák terén a jövő évre.