Fekete BMW orra közelről
Fotó: Unsplash

Hullámokon hajózva - Merre tart az európai autóipar?

Technológiaváltás, új vámok, emelkedő gyártási költségek jelentik a legnagyobb kihívást ma az autóiparban. Milyennek látja a kilátásokat a 30 éve működő Wallis Motor ügyvezetője, Mátrabérci Sándor?


​Tavaly volt 30 éves a Wallis Motor. Hogy indult a vállalkozás?

Valóban, a BMW AG hivatalos magyar vezérképviseleteként és kizárólagos importőreként 1994. április 28-án nyitottuk első szalonunkat Budapesten, a Váci út 45 szám alatt. Már abban az évben 201 járművet adtunk el, amely jelentős eredmény volt az induló évi üzleti környezetben.

​Mik voltak a cég történetének legjelentősebb mérföldkövei?


Már 1995-ben nekiláttunk az egész országot lefedő márkakereskedői hálózat kiépítésének. Egy évvel később megszereztük a Rover és a Land Rover márkák importjogát és országszerte új szervizpontokat is létesítettünk. 2000-ben a növekvő kereslet és a bővülő kínálat miatt megalapítottuk a Wallis Motor Pest leányvállaltunkat, egy évvel később pedig megnyitottuk láncunk legkorszerűbb márkakereskedését, a Wallis Motor Duna szalont. Még ugyanebben az évben két új márka, a MINI és a MG forgalmazásába is belevágtunk. 2002 a rekord éve volt, hiszen 1568 darab járművet értékesítettünk, amivel tovább erősítettük jelenlétünket a magyar piacon. Ahogy múltak az évek, úgy bővült az általunk forgalmazott márkák köre: 2010-ben az ISUZU, 2013-ban a Maserati, 2022-ben a SsangYong, végül 2023-ban a BYD forgalmazását kezdtük meg. Közben persze nem álltunk le a vállalkozásunk fejlesztésével sem. 2005-ben a Wallis Motor Pest új helyszínre, a Váci út 175 szám alá költözött, 2016-ben a Hungária körút 95. szám alatt Közép-Európa egyik legnagyobb és legmodernebb, fenntarthatóan működő BMW központját építettük fel. 2019-ben a Wallis Motor Duna elindította Budapest egyik legnagyobb prémium használt-autó szalonját, majd 2022-ben a BMW M bemutatótermet, 2023-ban pedig Magyarországon elsőként a BYD autószalonját.

​Hol tartanak most?

M\u00e1trab\u00e9rci S\u00e1ndor, a Wallis Motor \u00fcgyvezet\u0151je

Mátrabérci Sándor, a Wallis Motor ügyvezetője

Fotó: Haszon Magazin - Csomor Alexander

1994-től tíz éven át a BMW hivatalos importőreként működtünk, azóta piacvezető márkakereskedőként dolgozunk. A három évtized alatt meghatározó szereplője lettünk a magyar autópiacnak és egyike a legkiemelkedőbb járműforgalmazóinak. Mint említettem, 1994-ben 200 járművet értékesítettünk, tavaly ennek a nagyjából a tizenötszörösét produkáltuk. Célunk mindig is az volt, hogy meghatározó szereplőként folyamatosan bővülő, magas színvonalú szolgáltatásokat kínáljunk ügyfeleinknek. Büszkén mondhatom, jó úton járunk, hiszen 2024-ben mi lettünk az Év Márkakereskedője.

​Vállalkozóként, hogy látja az eltelt 30 évet?

Mindig hullámzó tengeren hajóztunk. A három évtized alatt mindig volt valami kihívás, amire reagálnunk kellett. A gazdálkodás szabályai, a gazdasági mutatók, az árfolyam mozgása, egy-egy márka életciklusának alakulása mindig okoztak némi fejtörést. Az utóbbi időben viszont egyre nagyobbak ezek a hullámok, azaz egyre kiszámíthatatlanabb a gazdasági környezet, aminek sok oka van. Például az EU egyre szigorít a környezetvédelmi szabályokon, amelynek, ha nem felel meg valaki, akkor súlyos büntetést kell fizetnie. A gyártók igyekeznek ezt elkerülni és felpörgetni az elektromos autók gyártását, csakhogy azok eladásai tavaly megtorpantak, ami feszültséget okoz. De említhetném azt is, hogy a kínai autók megjelentek Európában és szorongatják az itteni gyártókat.

​Ezért vágtak bele a BYD forgalmazásba?

Fontos számunkra, hogy ügyfélkörünket mindig a legmodernebb megoldásokkal szolgáljuk ki, legyen szó bármilyen szegmensről, ezért ez logikus lépés volt. A számok azt igazolják, hogy a BYD iránt komoly az érdeklődés, hiszen a kínai társaság tavaly a világ negyedik legnagyobb autógyártójává lépett elő, világszinten vezeti az elektromos gépkocsik eladását, és sorra hozza Európába a legújabb technológiájú, kiváló minőségű elektromos és most már hybrid modelljeit. A BYD jó beleillik a 7 márkát tartalmazó portfóliónkba, mellyel minden ügyféligénynek igyekszünk megfelelni, és melynek a BMW az ékkőve, ez a márka mindig a fókuszban marad.

​Az autóipari technológiaváltás mennyire látszik a cég teljesítményén?

M\u00e1trab\u00e9rci S\u00e1ndor, a Wallis Motor \u00fcgyvezet\u0151je

Mátrabérci Sándor, a Wallis Motor ügyvezetője

Fotó: Haszon Magazin - Csomor Alexander

A BMW márka piacvezető a prémium szegmensben, ráadásul minden kategóriában van hagyományos hajtású, plug-in hibrid és tisztán elektromos modellje is, így bármerre fordul a piac, tud rá reagálni. Ráadásul 2025 végén Debrecenben legördül a gyártósorról az új, egyelőre csak Neue Klasse néven emlegetett modellcsalád első tagja, amely meghatározó lesz a cég kínálatában, és amelyik meggyőződésem szerint sokat fog segíteni az értékesítésben.

​Hogyan alakulhat idén a magyar autópiac?

A 2024-es évre visszaesést vártunk, ehhez képest a magyar személygépkocsi piac 13 százalékkal bővült. 2025-ben nem számítunk nagyobb érdemi változásra. Az árak az elmúlt 2-3 évben jelentősen nőttek, idén viszont nem számítok néhány százalékosnál nagyobb drágulásra, amennyiben az euró-forint árfolyam a jelenlegi sávban marad. Céges szinten optimista vagyok, hiszen az esetleges piaci változások az általunk kínált prémiummárkákat kevésbé érintik,a BYD-t pedig jól fogadta a piac, ott az új modellek érkezésével tovább nőhetnek az eladások.

​Nem tart az amerikai és az uniós vámok hatásától?

Ezeknek a magyar piacra várhatóan nem lesz erős hatásuk. A kivetett vámokat a kínai gyártók már érvényesítették az áraikban, további vámokról pedig nincsen szó. Az európai márkák vásárlóit az uniós vámok többnyire nem érintik. Ha lesznek amerikai vámok, az a kínai és az európai gyártók üzleti eredményeiben minden bizonnyal nyomot fog hagyni.

​Említette, hogy az elektromos autók értékesítése megtorpant. Lesz kilábalás a gödörből?

10-15 éves távlatban nem kérdéses, hogy az elektromos autó lesz a befutó, mert ez a hajtás egyszerűen hatékonyabb a belső égésű motornál. A most még tapasztalható, főleg az ügyfelekben felmerülő félelmek technológiával, a hatótávval vagy a hatásfokkal kapcsolatban ezen idő alatt meg fognak oldódni. Nagyobb gondnak tűnik a töltési infrastruktúra, melynek fejlesztése elindult ugyan Magyarországon, de mostanság mintha megtorpant volna. Itt mindenképp előre kellene lépni.

​Mit gondol, hol tart a vállalkozásuk tíz év múlva?

Jelenleg 1-2 évre lehet előre tervezni, de az biztos, hogy nem sok békeévünk lesz. Az elmúlt három évtizedes történetünk alapján mondhatom, hogy mindig alkalmazkodni fogunk a piaci változásokhoz. AZ AutoWallis Csoport tagjaként pedig a Közép-kelet európai régió legnagyobb autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatóját tudhatjuk a hátunk mögött. A stratégiánk is bevált, nem is szeretnénk változtatni rajta, így jó termékekkel, magas minőségű szolgáltatásokkal szeretnénk kedveskedni ügyfeleinknek.

****

(A beszélgetés a Haszon Magazin 2025/02. számában jelent meg!)

NÉVJEGY

Mátrabérci Sándor. Közgazdász, az irányítása alatt működő cégek 7 márka - BMW személygépkocsi és motorkerékpár, MINI, Maserati, BYD, SsangYong és Isuzu – forgalmazását és szervizelését látják el, így közvetlen tapasztalattal rendelkezik az autókereskedelem legtöbb szegmensében. A BMW Kereskedők Országos Szövetségének elnöke, és képviseli Magyarországot az európai kereskedői szervezetben. 2023-ban részese volt a BYD márka magyarországi elindításának, így közelről is megismerhette a legnagyobb kínai autómárka európai stratégiáját. Az AutoWallis Csoportot megelőzően a Porsche Hungaria-nál, valamint a Renault Hungária-nál szerzett közel 30 éves importőri tapasztalatot. Nevéhez fűződik a Weltauto használtautó márka piaci bevezetése a 2000-es évek elején, ezt követően pedig 18 évig volt az Audi magyarországi márkaigazgatója.

Ne hagyd ki!