Már nem a gyorshajtás a fő baleseti ok, hanem ez
Photo by C Joyful on Unsplash

Már nem a gyorshajtás a fő baleseti ok, hanem ez

Magyarország ismét rosszul teljesít az uniós közlekedésbiztonsági statisztikákban: nőtt a halálos kimenetelű balesetek száma, és a leggyakoribb ok már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbség meg nem adása.


2024-ben 19 884-en haltak meg vagy sérültek meg közúti balesetben Magyarországon – derül ki az ORFK adataiból, amelyeket a Vezess.hu elemzett. Ez a szám nemcsak az előző évhez képest magasabb, de az elmúlt öt év második legrosszabb adata is. A tragédiák következtében 489 ember vesztette életét, ami meghaladja a járványév, 2020 halálozási számát (460), bár a 2019-es 602 fős adatnál alacsonyabb.

Svédország az éltanuló

Az Európai Unióban ezzel szemben javulás tapasztalható: a halálos balesetek száma 3 százalékkal csökkent, a 27 tagállamban összesen 19 800 fő volt az áldozatok száma. A leglátványosabban Belgiumban, Bulgáriában, Dániában, Litvániában, Lengyelországban és Szlovéniában javult a helyzet. Ezek az országok jó úton haladnak afelé, hogy 2030-ra elérjék a közúti halálesetek és súlyos sérülések számának ötvenszázalékos csökkentését célzó, 2020-as uniós célkitűzést.

A legbiztonságosabb Svédországban autózni (20 haláleset egymillió lakosra), Máltán (21 fő/egymillió lakos) és Dániában (24 fő/egymillió lakos). A skála másik végén Bulgária (74 fő/egymillió) és Románia (77 fő/egymillió) található.

Magyarország az EU-s átlag (44 fő/millió lakos) felett áll 52 halálos áldozattal egymillió lakosra vetítve, így három hellyel visszacsúszott a rangsor 20. helyére.

Különösen aggasztó, hogy a súlyos sérültek száma sem csökken: tavaly 4650 ember szenvedett nyolc napon túl gyógyuló sérülést. A balesetek többségét továbbra is férfiak okozzák – háromszor annyian, mint a nők.

Fontos fordulat, hogy a közlekedési balesetek leggyakoribb oka már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbségadás elmulasztása. 2024-ben öt százalékkal több baleset történt emiatt, mint sebességtúllépés miatt. Ez a trendváltás azt jelzi: a figyelmetlenség, a szabályok ismeretének hiánya vagy azok semmibevétele ma már veszélyesebb, mint a túl gyors tempó, miközben az autók egyre biztonságosabbak.

Ennyire bírságolnak gyorshajtásért: szlovák-magyar-osztrák-román összevetés

Persze gyorsan hajtani sem éri meg. A Vezess.hu nemrég három gyorshajtási eset magyar bírságát hasonlította össze a szomszédos országok hasonló tételeivel.

Ha lakott területen 50 km/h helyett 67-tel autózunk, akkor nálunk 50 000 forintról kapunk csekket. Ugyanez Romániában szintén 50 000 forintnak megfelelő lej. Ausztriában és Szlovákiában viszont olcsóbban megúsznánk. Előbbi országban 12 000-24 000 forintnak megfelelő euró, utóbbiban 20 000 forintnak megfelelő euró a büntetés. Ha lakott területen kívül 90 helyett 110 km/h-val megyünk, akkor ugyanazok a büntetési tételek, mint az előbbi esetben.

Mi történik, ha autópályán 130 km/h helyett 200-zal száguldunk? Magyarországon repül a 140 ezer forintos bírság. Romániában 150 ezer-336 ezer forintnak megfelelő lejlesz a büntetés, Ausztriában pedig 124 500-904 700 Ft-nak megfelelő euró. Ha ennél kicsit gyorsabban megyünk, akkor az autót le is foglalhatják a hatóságok. Brutális a szlovák bírság is: 700 euró, közel 300 ezer forint.

Ne hagyd ki!