Piachódítás előtt állhatnak a hagyományos üzemanyagok környezetbarátabb helyettesítői
Fotó: Shutterstock

Kihívójuk akadhat a villanyautós megoldásoknak

A hagyományos benzinnél és dízelnél környezetbarátabb bioüzemanyagok elterjedésének adhat nagy löketet egy technológiai újítás. A fejlesztés azért is fontos, mert egyes géptípusok működéséhez - a villanyautó-forradalom ellenére - továbbra sem nélkülözhetők a belsőégésű motorok.


Bioüzemanyagok előállításában segíthet egy új találmány

Bár a jövő a teljesen elektromos- és a hidrogénautók irányába mutat, azonban az átállás hosszú időt vehet igénybe. Emellett egyes gépeknél továbbra sem nélkülözhető a hagyományos motorok és üzemanyagok használata.

Azonban környezetvédelmi szempontból a napjainkban elterjedt üzemanyagoknál előnyösebbek lehetnek a bioüzemanyagok. Ezek megújuló energiaforrásnak számítanak, hiszen az égésükkor annyi szén-dioxid szabadul fel, mint amennyit az alapanyagnövényeik a fejlődésükkor elnyelnek - írja az Interesting Engineering.

Ezen bioüzemanyagok elterjedését segítheti az amerikai Brookhaveni Nemzeti Laboratórium (BNL) szakemberei által kifejlesztett új enzim, a monolignol 4-O-metiltranszferáz, azaz a MOMT. Ez a biomasszának szánt növényeknél az eddigiekhez képest 30 százalékkal nagyobb mennységben képes a bioüzemanyagok létrehozásához fontos cukrokat felszabadítani.

A HVG szerint az új technológia egy jelentős mérföldkő lehet a bioüzemanyagok elterjedése felé vezető úton.

A következő még nem az elektromos autók évtizede lesz

Egy magyar autós átlagosan 13 500 kilométert vezet egy évben. Elektromos autót csak annak kellene vásárolnia, aki legalább évi 50 ezer kilométert közlekedik, és még így is az autó élete első hat évében csak azt a kibocsátást spórolja meg, amelyet a gyártása során elszenvedett a környezet

- nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke tavaly.

A szakember akkor elképzelhetetlennek tartotta, hogy néhány évtizeden belül csak elektromos autók szeljék a magyar utakon. Ebben az esetben ugyanis „csak a közlekedés fenntartásához legalább két paksi atomerőműre lenne szükség”. Éppen ezért többféle hajtáslánc is elterjedhet a piacon.

Jöhetnek a szintetikus üzemanyagok is?

A szakember elmondta, hogy műanyaghulladékból előállítható szintetikus üzemanyagokhoz a gyártók már évek óta fejlesztenek motorokat. Ezeket a kutatási eredményeket tíz éven belül hasznosíthatja a társadalom. Ilyen üzemanyagokkal akár a jelenleg forgalomban lévő 1,7 milliárd járművet is lehetne üzemeltetni, amellett, hogy rendeződne rengeteg hulladék sorsa. A benzines, a dízel, az elektromos és a hibrid hajtású autók között érdemes lenne a szintetikus üzemanyaggal működőknek is helyet kapniuk. Velünk lehetnek a CNG- vagy az LNG-hajtások is, valamint még kétféle hidrogénhajtás a következő évtizedben.

Az üzemanyag-forgalmazók lesznek nehéz helyzetben, mert a körülbelül tizenkétféle hajtáslánchoz legalább nyolcféle üzemanyagot kell majd tárolniuk, és elektromos töltőket is be kell szerelniük. A jövőt két nagy kérdéskör határozza meg, az egyik, hogy hol lesz a megfizethetőség határa, meddig hajlandó megfizetni a társadalom az adott üzemanyag piaci értékét, a másik pedig az, hogy milyen üzemanyagot lesz képes hosszú távon biztosítani Európa

- vélekedett Knezsik István.

Ne hagyd ki!