Bár az érdeklődés egyre erőteljesebb, az elektromobilitással, az elektromos autózással kapcsolatban számos tévhit kering a köztudatban. A lakosság, de a vállalatok körében is jelentős az információhiány az elektromos autók vásárlásával és használatával kapcsolatban. Összegyűjtöttük, hogy milyen előnyei vannak, ha környezetkímélő gépjárművel közlekedünk.

Alapvetően 3 szempontrendszer húzódik meg az elektromos autóvásárlást befolyásoló döntési mechanizmusok mögött: a gazdasági-pénzügyi, a környezet-és egészségvédelmi, illetve a kényelmi. Nagy különbségek nincsenek az egyes országok fogyasztói elvárásai között, a végső döntést a vásárlásnál az befolyásolja, hogy kinek melyik a három szempontból a legfontosabb a választásnál.

Gazdasági-pénzügyi szempontrendszer

Ide elsősorban az e-autó vásárlásával és használatával elérhető, pénzben kifejezhető gazdasági-pénzügyi előnyök tartoznak. Magyarországon a környezetkímélő autók vásárláskor mentesülnek a visszterhes vagyonátruházási illeték (átírási illeték) alól. Nem kell regisztrációs adót sem fizetni, mely a legkorszerűbb autó esetében is akár több százezer forint is lehet. A kormányzat elkötelezett az e-mobilitás iránt, így az új állami támogatási programban a kisebb és olcsóbb elektromos autók vásárlását is támogatták 2,5 (és 1,5) millió forinttal, tovább csökkentve az árkülönbséget.

Az üzemeltetési költségek oldaláról megközelítve elmondható, hogy mentességet élveznek a gépjárműadó fizetése alól is, mellyel egy átlagos teljesítményű autóval (100 kw) számolva is évi 35-40 ezer forintot takaríthatunk meg. Vállalati üzembentartóknak nincs cégautóadó, amivel évente többszázezer forint is megtakarítható. Nincsenek olajcsere ciklusok, a fékbetétek, illetve tárcsák is alig kopnak a regeneratív fékezésnek köszönhetően, ami még az akkumulátorba is visszatáplálja az elektronokot. Mivel az e-autók sokkal kevesebb alkatrészből (pl. nincs váltómű, turbó, kardántengely stb.) állnak, így a meghibásodások valószínűsége és a felmerülő költségek is sokkal kisebbek. Az e-autó legdrágább alkatrésze a lítiumion akkumulátor, mely az eddigi adatok alapján szinte alig veszítenek teljesítményükből, a gyártók akár 10 év teljes garanciát adnak rájuk, tehát alaptalanok azok a félelmek, hogy pár év múlva cserélni kell azokat.

Az alacsonyabb „üzemanyag" költségek tekintetében elmondható, hogy kb. negyed annyiba kerül ugyanannyi km megtétele otthoni töltéssel, mint hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárművel. Nyilvános töltőállomáson már 80-100 Ft./kWh-os áron tölthetünk, így is kevesebb mint fele annyiba kerül 1 km megtétele, mint egy belsőégésű motorral szerelt autóval.

A környezetkímélő gépjárművek (plug-in hibridek is) Magyarországon jogosultak a zöld rendszám használatára, melyhez az imént említett pénzügyi előnyökön túl a legtöbb településen ingyenes parkolás kapcsolódik. Így például Budapesten évente közel 1 millió forint parkolási költség is megtakarítható, továbbá számos helyen ingyenes behajtást is biztosítanak védett övezetekbe.

  Környezet-és egészségvédelmi szempontrendszer

A környezet-és egészségvédelmi szempontrendszerhez elsősorban a környezetkímélő gépjármű használatával összefüggő környezet-és egészségvédelmi megfontolások tartoznak, mint a szén-dioxid és egyéb károsanyag mentes (pl. kevesebb fékpor, nincs nitrogén-dioxid, ami az egyik legkárosabb vegyület az emberek egészségére) közlekedés. De ide sorolandó a szignifikánsan kisebb zajszennyezés is, hiszen nincs hagyományos belsőégésű robbanómotor és kipufogórendszer, a gördülési ellenállás és a kötelező hanggenerátor minimális zaján kívül nincs egyéb zajforrás.

Kényelmi szempontrendszer

A kényelmi szempontrendszerhez sorolandó az otthoni vagy munkahelyi töltés lehetősége, mellyel teljesen függetleníthetjük magunkat a benzinkutaktól. A töltéshez egy hagyományos konnektorra van csak szükség, de az otthoni gyorstöltő berendezések telepítése is egyre elterjedtebb megoldás. Fontos megemlíteni, hogy a nemzetközi és hazai töltőinfrastruktúra folyamatos fejlődésével párhuzamosan évről-évről kényelmesebben és egyszerűbben tölthetünk nyilvános töltőoszlopokról is. A hosszabb szervizintervallumokkal és a kevesebb meghibásodási lehetőség miatt a szervizlátogatások száma jelentősen csökken a fosszilis üzemanyag meghajtással rendelkező gépjárművekhez képest. A hagyományos belsőégésű motorral szerelt gépjárművektől eltérően nincs az apró robbanások miatti vibráció, zaj és kellemetlen kipufogógázok sem. Számos elektromos modell rendelkezik „egypedálos" irányítási funkcióval, melynek használatával tovább fokozható a vezetési élmény, illetve kényelem. De a presztízs és a megkülönböztetés iránti igény vagy a vállalati társadalmi felelősségvállalás is ebbe a kategóriába sorolandó.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Jó hír a fogyasztóknak és az állatartóknak: kikerülhet az antibiotikum a takarmányból

Egyedülálló takarmány-adalékanyag kifejlesztésén dolgozik a Dr. Bata Zrt. A kifejleszteni kívánt termék preventív alkalmazásával csökkenhetne vagy teljesen elhagyható lenne az antibiotikumok felhasználása, ezért egészségesebb állományt és a gyarapodási mutatók javulását várják a szakemberek.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Rendeződhet-e az állami és magánegészségügy viszonya?

A magánegészségügy felemelkedése már évtizedes történet, lassan egyre inkább igénybe veszi a lakosság, mint az állami egészségügyi ellátást, holott a legtöbben fizetik a TB-t. Emellett az állami egészségügyi kezelések nem minden esetben mérhetők össze komplexitásukban, előfordul, hogy egy-egy fontos szűrésre vagy beavatkozásra magánintézménybe küldik a pácienseket. Idén még nagyobb lett a szakadék a két intézményi forma közt, a piac rohamos gyorsasággal alakul át e téren is.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Így még nem vertek át bankárt, 11 milliárd forintos a kár

Az Egyesült Arab Emírségekben távolról csaptak be egy banki alkalmazottat, a műveletben fontos szerep jutott annak a szoftvernek, amelynek segítségével az elkövetők rekonstruálták a fiókvezető hangját.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!