BYD autó orra
Fotó: Unsplash

Villanyautó-eladások Magyarországon: egy kínai márka az élen

A BYD már második hónapja vezeti a listát a hazai villanyautó-eladásokban. Hét hónapos összesítésben azonban még a Tesla az élen. Összességében azonban egyáltalán nem rózsás a helyzet a piacon. Megérkeztek a Datahouse friss statisztikái.



A Datahouse legfrissebb adatai szerint 2024 augusztusában mindössze 8111 új autót értékesítettek Magyarországon, ami 9,4%-os visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. A villanyautók piacán is második hónapja csökkent a növekedési ütem annak ellenére, hogy az év eddigi szakaszában 53%-os bővülést tapasztaltak az elektromos járművek forgalmában - írja a villanyautosok.hu.

Ez a növekedés tulajdonképpen visszaesés

Az augusztusban értékesített 518 villanyautó 9%-os növekedést jelent az előző évhez képest, de ez jelentősen elmarad a korábban látott lendületes bővüléstől.

Az eladások élén az elektromos járművek terén egy új szereplő, a BYD Seal áll, amelyből 56 darabot értékesítettek augusztusban. A Volvo EX30 a második helyre szorult, míg a harmadik helyen szintén egy BYD-modell, a Seal U SUV található. A Tesla Model Y visszakapaszkodott a top 5-be, ahol a negyedik helyen végzett, mögötte pedig az olcsóbb BYD Dolphin zárta az augusztusi értékesítéseket.

Az idei év első hét hónapja

Az éves eladási lista továbbra is a Tesla Model 3 és Model Y páros vezeti, de a Volvo EX30 szorosan követi őket. A harmadik negyedév vége különösen izgalmasnak ígérkezik, mivel a Tesla hagyományosan ebben az időszakban hozza legmagasabb eladásokat. A legnagyobb vesztes a Renault, az Opel, a Kia, a Mini és az Audi, de a Ford, a Volkswagen és a Toyota is 25-33 %-kal kevesebb villanyautót adott el idén Magyarországon, mint tavaly.

A márkák között is átrendeződés figyelhető meg: a BYD már második hónapja vezeti az eladási listát, míg a Volvo megtartotta az ezüstérmes pozíciót. A BMW is jól teljesít, megelőzve a Teslát, bár az éves összesítést továbbra is az amerikai autógyártó vezeti 54%-os növekedéssel.

Az eladások lassulásának egyik lehetséges oka az állami pályázatokban keresendő. A 2024 augusztusáig értékesített 5753 villanyautóból ugyanis 2556 darab állami támogatással került forgalomba. Persze ez nem jelenti azt, hogy ezek az autók mind meg is érkeztek, és át is vették őket, márpedig addig az eladási statisztikában nem szerepelnek.

Nagyobb probléma az, hogy a támogatásra szánt keret több, mint 40 százaléka még mindig megvan, miközben az új pályázók száma minimálisra csökkent.

A gyártók is visszafogják magukat

Az autógyártók is sorra jelentik be egyébként, hogy visszább vesznek az elektromos autós fejlesztésekből és a gyártásból. A Toyota jelezte, hogy a tervekhez képest 30 százalékkal kevesebb villanyautót állít elő 2026-ban. A Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit.

A Volvo, amely 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, úgy döntött, hogy kínálata legalább 10 százaléka mégis hibrid modell marad. Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását.

Ne hagyd ki!