Kompakt kínai
Tipikus városi elektromos kisautó a meredek hátú JAC Sehol E10X, amely az ottani igényeknek megfelelően négyajtós. Még 2020-ban mutatták be, azóta három különböző teljesítményű villanymotorral és akkuváltozattal forgalmazzák. Elöl a Volkswagen e-up modellre hasonlít: méhsejt mintájú a „szellőzőrács” és a két fényszórót díszcsík köti össze. Míg az ívelt menetfényt felkunkorodó műanyag díszléc váltja ki. Hátrafelé viszont úgy emelkedik az övvonal, mint a Smart EQ-nál, persze ez hosszabban. A farrész is emlékeztet az EQ-ra, de itt megismétlődik a plasztik díszléc. Az e-up formai rokonsága nem véletlen. Ugyanis a Sehol (korábbi nevén Sol) a kínai JAC Motors, a Volkswagen és a SEAT vegyesvállalata.
De mitől különleges?
Olcsó kompakt létére az E10X nem nélkülöz némi kényeztetést. Elöl mutatós, sportos jellegű ülései vannak integrált fejtámlával. A vezető széles kijelzőn látja a fontos értékeket – egy multifunkciós, háromküllős kormány mögött –, míg a középkonzol felett széles infotainment képernyő fekszik. Villanymotor mozgatja a külső tükröket és a négy oldalablakot. Hátul két normál ülés található, köztük egy keskeny „pótszék”, ezek osztottan előredönthetők. Az E10X méretei: 3,65 m hosszú, 1,67 m széles, 1,54 m magas, a tengelytáv kis híján 2,4 m. Végsebessége 102 km/órára korlátozott.
Új, kísérleti példányaiba nátrium-ion akku (NIB) került, ez jóval olcsóbb, gyorsabban tölthető – negyedóra alatt 80%-ra – és jól tűri a hideget (lásd Haszon 2022/12). Gyártási költsége kilowattóránként 30-40 euróra csökkenhet, míg a lítium-ionnál az átlag 130 euró/kW. Az E10X spéci akkuja 25 kWh-s, a városi hatótáv 250 km, élettartama kb. 2500 töltési ciklus. Még kivárnak vele, pedig a várható ár (átszámítva) csak 2 millió forint lenne. Ám a kínai piac telített városi kiskocsikkal: tavaly 10% visszaesés volt ebben a szegmensben.
Kecses olasz fenevad
Igazi álomautó a Maserati GranTurismo, amelynek benzines változata máris elérhető (csekély 178 ezer euróért). Viszont az elektromos kiadás, a GranTurismo Folgore még robbanékonyabb: 2,7 másodperc alatt gyorsul nulláról százra – szinte néma csöndben. Essünk túl gyorsan az árán: 230 ezer euró. A Folgore (villám) egy öt méter hosszú, 2+2 üléses kupé, benne három(!) villanymotorral, ezek potenciálisan akár 1200 lóerőt adnának ki magukból. Ám egyelőre kénytelenek leszünk szerénykedni 830 villanyparipával (610 kW), különben az akkucsomag visszafogná a fenevadat. Normál módban ebből valamivel kevesebb lesz (762 LE). Ne feledjük, így is 8,8 másodperc alatt éri el a 200-as tempót.
Két motor hajtja a hátsó tengelyt, egy az elsőt, köztük nyúlik végig az akkucsomag, ami persze lítium-ionos. Ez T alakú a még kedvezőbb súlyeloszlás érdekében (eltérően más e-sportkocsiktól), ennek köszönhetően a Folgore optimálisan alacsony fekvésű marad. Amire szükség is van, mivel a végsebessége 325 km/h. Európai gyártóknál még ritkaság a 800 voltos technika, de a vérmes olasznál alapkellék, így megfelelő töltőhelyen öt perc alatt tud 100 kilométerre való áramot felvenni. Noha gyorsulásban akad egy-két konkurense – mint a Tesla Model S, a Lucid Air és talán majd a Lotus Eletre (bár az SUV) –, kanyarstabilitásban és útfekvésben felülmúlja őket. Feszes a futóműve, közvetlen a kormányzása, és a dupla hátsó motor optimálisan módosítja a nyomatékeloszlást. Belső tere a márkától elvárható luxust kínálja, bár ebben a finom anyagú környezetben kissé szokatlan a sok képernyő.