Bezuhantak a villanyautó-értékesítések Európa húzópiacain idén. A visszaesés okát leginkább azzal magyarázzák a szakemberek, hogy megcsappantak, vagy megszűntek a vásárlásukhoz az állami támogatások például Németországban és Norvégiában.
Bezuhant az élen járó norvég villanyautópiac
Norvégia volt a villanyautókra való átállás éllovasa Európában az utóbbi években. Tavaly több mint 138 ezer új elektromos autót értékesítettek az országban, ami a teljes új magángépjármű-eladás 79,3 százalékát jelentette.
Azonban a Vezess.hu megjegyzi, idén a norvég kormány csökkentette a villanyautók vásárlását ösztönző adókedvezményeket, valamint megemelték a súlyadót. Ennek tulajdonítható, hogy mélypontra kerültek az új autók értékesítései a skandináv országban.
Januárban összesen 1860 új személyautót adtak el Norvégiában (ebből 178 darab volt a tisztán benzin- vagy dízelüzemű), ami 95 százalékos zuhanást jelent az értékesítésben egyetlen hónap alatt. Igaz, a decemberi forgalom kiemelkedő volt, miután a vásárlók tisztában voltak vele, januártól nőni fognak az új autók költségei. Éves alapon 77 százalékos volt a zuhanás. Ilyen alacsony értékre több mint 60 éve nem volt példa az országban.
Csökkentek a német eladások is
Hasonló folyamatok játszódtak le a németországi villanyautópiacon is, bár ott csak enyhén csökkentek az állami támogatások az új villanyautókra januártól. Azonban a német kormány célja azok fokozatos, de teljes kivezetése.
Emiatt a tisztán elektromos autók regisztrációjának száma 13 százalékkal esett. A konnektoros hibridek nagyobbat buktak: 53 százalékkal csökkent az eladásaik darabszáma éves alapon – írja az europe.autonews.com.
A német autóipari szövetség becslése szerint az említett okok miatt mintegy 765 ezer konnektoros új személyautót értékesíthetnek Németországban idén. Ez 8 százalékos csökkenést jelent éves alapon.
Magyarországon a villanyautók feltöltése drágult meg
A Mol február 1-jén emelte meg a Plugee villanyautó-töltő szolgáltatása árát hazánkban. A regisztrált ügyfeleknek a 11-43 kW teljesítményű AC-töltés esetén a jelenlegi 149 helyett 249 forintot kell fizetniük 1 kWh-ért, ami 67,1 százalékos drágulás.
Az 50-75 kW-os, illetve ennél nagyobb teljesítményű DC-töltési szolgáltatásnál 179-ről 289 forintra növekedett 1 kWh ára, vagyis 61,4 százalékkal emelkedett a tarifa.
A 31. perctől kezdődően felszámított percdíj 1 forint/perc marad. Az eseti felhasználóknál 159-ről 269 forintra (AC), illetve 189-ről 309 forintra (DC) növekedett 1 kWh árszintje.
A TEA ügyfeleinek január 12-től, a Mobiliti hálózatát használóknak január 1-től kell emelt díjat fizetniük. Utóbbi cégnél az ultragyors töltés ára 150-ről 415 forintra ugrott, ami több mint 2,7-szeres emelkedés.