Elképesztő mértékben növekedett a használt autók értéke 2019 óta. Az árrobbanás elsősorban a fiatalabb járműveket érinti, de az idősebbek ára is emelkedett.
Három éve dinamikusan drágulnak a használt autók
2,5 millió forint volt a Használtautó.hu oldalon hirdetett modellek átlagára még 2020 első negyedévében. Ez az összeg 2021 első három hónapjára 3,5 millióra, majd az utolsó negyedévére 4,5 millió forintra emelkedett. A statisztikák szerint emellett egyre kevesebb autó van a piacon, valamint a kereskedők is nehezebben és drágábban tudják feltölteni a kínálatukat manapság – írja az rtl.hu.
A szakértők szerint azonban nem csak itthon nőtt sokat az autók árszintje. A hazai piacra számos járművet hoznak be külföldről, különösen Németországból, így azok költsége is hatással van a magyar árakra.
Emiatt szállhattak el az árak
A használt autók árának változására elsősorban az új járművek vannak hatással. A koronavírus-járvány alatt számos üzem állt le szerte a világon. Az otthoni munkavégzés, valamint a virtuális szórakozási lehetőségek iránt megnövekedő igények miatt azonban megugrott a kereslet az elektronikai cikkekre. Manapság pedig az ukrajnai háború okozott szakadásokat az ellátási láncokon. Az említett okok következtében chiphiány lépett fel, ami mind a mai napig sújtja az autóipart.
Az autógyártók kevesebb járművet tudnak legyártani, valamit drágábban adják el őket. Napjainkban a legolcsóbb új autó 38 százalékkal kerül többe, mint egy évvel korábban. Néhány modellre pedig akár egy-másfél évet is várni kell. A szakértők szerint a chiphiány legkorábban jövőre enyhülhet, de az autók dinamikus áremelkedése akár tovább is tarthat.
Rontja a helyzetet a forint gyengülése is. Például egy hétezer eurós jármű 2019 áprilisában középárfolyamon 2,25 millió forintba került. Idén már 2,63 millió forintot kellene érte fizetni.
Ami népszerűbb, az drágább is
Néhány napja ITT is írtunk róla, hogy jelentősen emelkedtek a használt személygépkocsik árai a közelmúltban. Néhány népszerű modell árváltozásán keresztül szemléltettük, mekkorát drágulásról is beszélhetünk az elmúlt években.
A tavalyi árakhoz mérten modelltől függően 10-28 százalékos áremelkedés látható öt igen keresett modell között, utóbbi érték a Skoda Octaviánál adódott. Általánosságban elmondható, hogy minél népszerűbb egy modell, annál jelentősebb az áremelkedés a használt autóknál. Már nemcsak az igaz, hogy egy 2-3 éves autó akár újkori ára felett adható el (legalábbis forintban), hanem az is, hogy vannak olyan 5-7 éves modellek, amelyek több pénzért adhatók tovább, mint újkorukban.
Kiugró példa, hogy egy 5 éves Audi A4-esért ma kétszer annyit kell fizetni, mint 2019-ben: az átlagár 4,38 millió forintról 8,8 millió forintra nőtt a Használtautó.hu adatai szerint.
Az idősebb autóknál nem ilyen drasztikus az áremelkedés, de nagyjából minden modellnél az látható, hogy úgy öregszenek, hogy közben drágulnak. Egy 2007-es Opel Astráért ma nagyjából 10 százalékkal, mintegy 100 ezer forinttal kell többet fizetni, mint tavaly, de egy 2007-es Suzuki Swift esetén már 12 százalékos, közel 150 ezer forintos pluszt láthatunk.