Használt aranyórát visel az üzletember miközben arra készül, hogy megvillantsa a követőinek
Az elmúlt hónapokban a vagyonosabb fiatalok igazi mikrokozmoszt hoztak létre, ahol a meglehetősen drága órákért folyik a harc. Az iparág felszálló ágban van, óriási mennyiségű pénzek cserélnek gazdát a kereskedők között, de kérdéses, hogy meddig fog tartani ez az őrült trend.

Van még hely?

A csúcsminőségű órák iráni kereslet elképesztő növekedést mutatott koronavírus-járvány alatt. Ettől függetlenül a négy nagy óramárka, nevezetesen a Rolex, a Patek Philippe, a Audemars Piguet és Richard Mille nem tágít az üzletpolitikájától, ezért korlátozott mennyiségű órát gyárt az exkluzivitás megőrzése érdekében. Ez viszont a használt és a vintage órák piacának fellendülését eredményezte, illetve egyre több startup száll versenybe az ágazat pole-pozíciójának megszerzéséért. A McKinsey & Company tanácsadó cég becslései szerint a használt órák eladásai 2019-ben elérték a 18 milliárd dollárt, 2025-re pedig meghaladhatják a 30 milliárd dollárt is.

Az iparág vezetői szerint a globális vagyon gyarapodásának, amit a részvények és a kriptovaluták vezérelnek, valamint az órák értékesítésével foglalkozó gyűjtőplatformok és információs oldalak elterjedésének köszönhetően rengeteg fiatal gyűjtő jelent meg az ágazatban, akik egyre több órát vásárolnak, vagy épp adnak el az online piactereken. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi média platformokon a gyűjtők új generációja előszeretettel villantja meg a státuszszimbólumnak számító órákat.

Az olcsó nem kell

Júniusban a svájci karórák kiviteléből származó bevétel 2019 júniusával összevetve 13,4 százalékkal, 1,871 milliárd frankra emelkedett, miközben az eladott karórák darabszáma 20,6 százalékkal 1,3 millióra esett. A képlet egyszerű: az olcsóbb termékek iránti kereslet visszaesett, kétszámjegyű volt ugyanakkor a növekedés a 3 ezer franknál (nagyjából egymillió forint) drágább szegmensben. A svájci óraipari szövetség (FHS) az eladott karórák darabszámában a legnagyobb visszaesést az alsókategóriás, 200 frank alattiaknál regisztrálták júniusban, 34,3 százalékost 2019 júniusához képest. Ebben a kategóriában a júniusi bevétel 14,3 százalékkal csökkent. A legnagyobb növekedés a felsőkategóriás, 3 ezer frank feletti órák körében volt, az eladott darabszám 18,8 százalékkal nőtt, a bevétel pedig 18,1 százalékkal emelkedett.

Versenyeznek a „kicsik”

A kiemelkedő eredményeknek köszönhetően egyre több vállalat küzd azért, hogy a használt órák eBay-évé válhasson-még maga az eBay is. Az 1990-ben alapított Hodinkee a napokban indította el a használtóra-ágazatát a decemberi, 40 millió dolláros tőkebevonásából. A németországi Chrono24 nemrégiben 116 millió dolláros befektetéshez jutott, így piaci értéke meghaladta az egymilliárd dollárt. A Chrono24 az ágazat első unikornisa. A vállalat kínálatában jelenleg nagyjából 500 ezer óra található. A svájci Chrontext hamarosan tőzsdére lép, amitől 270 millió dolláros értéknövekedésre számít, így csatlakozna a Chrono24-hez az unikornis klubban. Az olyan cégek, mint a Watchfinder, a WatchBox és a Watchmaster szintén terjeszkednek. Még az eBay is beszállt a buliba, és elindított egy hitelességi garanciaprogramot a magasabb kategóriájú óragyűjtők bevonzására.

Egyelőre azonban kérdéses, hogy az új trend kitart-e majd akkor is, ha a használt órák árai a kereslettel párhuzamosan csökkennek.


The Conversation

Ne hagyd ki!