A rajongókat hidegzuhanyként érte, amikor a Patek Philippe bejelentette, hogy januárban kivonja a forgalomból az egyik legnépszerűbb óráját, a Nautilus 5711-et. A cég egy különleges üzleti megállapodást követően, egy 170 éves együttműködést ünnepelve most limitált darabszámmal ismét piacra dobja a népszerű terméket.
Létezik jobb ajándék?
A Patek Philippe bejelentette, hogy 170 darab limitált kiadású, egyedi Nautilus 5711-es órát dob piacra, hogy így tisztelegjen az idén 170 éves üzleti együttműködése előtt a Tiffany luxusékszer-kereskedővel. A különleges akció egy másik célt is szolgál: Thierry Stern, a Patek vezérigazgatója ezzel az ajándékkal szeretne gratulálni Bernard Arnault-nak és az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton vállalatnak a Tiffany sikeres felvásárlásáért.
Számomra kristálytiszta volt, hogy valami igazán egyedi és kivételes ajándékkal kell előállnom. Ez most már tényleg az utolsó széria ebből az órából.
-mondta Thierry Stern.
A megjelenés után minden bizonnyal a világ egyik, ha nem a legkeresettebb órája lesz a limitált kiadású Nautilus, amelynek nemcsak a presztízse figyelemre méltó, de a marketing ereje is akkora, hogy hosszú időre reflektorfénybe fogja helyezni a Tiffany-t és az LVMH-t. Mondjuk úgy, hogy ennél jobb ajándékot ki sem találhatott volna Stern.
A siker ára
A Nautilus 5711 2006-ban jelent meg a piacon, és szinte azonnal slágertermékké vált. A kiugró népszerűséget még Thierry Stern sem érti.
A mai napig fogalmam sincs, hogy miért lett ilyen hirtelen ennyire népszerű ez az óra. Amit viszont tudok, az az, hogy hogy nem akarom, hogy a cég egy egytermékes vállalattá váljon. Ezért vontuk ki a forgalomból az 5711-et. Eleget csináltunk már belőle.
A rajongók felháborodva fogadták a híreket. Az órákhoz a „nyugdíjazás” előtt is meglehetősen nehéz volt hozzájutni, nemcsak a hosszú várólisták, hanem a kereskedők szigorú vásárlási feltételei miatt is. Miután kiderült, hogy többé nem érkezik új 5711-es óra piacra, a használt termékek ára kilőtt. Korábban 30 ezer dollár (nagyjából 9,6 millió forint) körül mozgott egy új óra ára, manapság viszont már 150 ezer dollárt (cirka 48 millió forint) is elkérhetnek egy használt darabért. Tovább megyünk: a Shoteby’s aukciós ház 2020-as árverésén 475 ezer dollárért, azaz nagyjából 153 millió forintért kelt el egy Nautilus.
Dübörög a használt piac
A csúcsminőségű órák iráni kereslet elképesztő növekedést mutatott koronavírus-járvány alatt. Ettől függetlenül a négy nagy óramárka, nevezetesen a Rolex, a Patek Philippe, a Audemars Piguet és Richard Mille nem tágít az üzletpolitikájától, ezért korlátozott mennyiségű órát gyárt az exkluzivitás megőrzése érdekében. Ez viszont a használt és a vintage órák piacának fellendülését eredményezte, illetve egyre több startup száll versenybe az ágazat pole-pozíciójának megszerzéséért. A McKinsey & Company tanácsadó cég becslései szerint a használt órák eladásai 2019-ben elérték a 18 milliárd dollárt, 2025-re pedig meghaladhatják a 30 milliárd dollárt is.
Az iparág vezetői szerint a globális vagyon gyarapodásának, amit a részvények és a kriptovaluták vezérelnek, valamint az órák értékesítésével foglalkozó gyűjtőplatformok és információs oldalak elterjedésének köszönhetően rengeteg fiatal gyűjtő jelent meg az ágazatban, akik egyre több órát vásárolnak, vagy épp adnak el az online piactereken. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi média platformokon a gyűjtők új generációja előszeretettel villantja meg a státuszszimbólumnak számító órákat.
Az olcsó nem kell
Júniusban a svájci karórák kiviteléből származó bevétel 2019 júniusával összevetve 13,4 százalékkal, 1,871 milliárd frankra emelkedett, miközben az eladott karórák darabszáma 20,6 százalékkal 1,3 millióra esett.
A képlet egyszerű: az olcsóbb termékek iránti kereslet visszaesett, kétszámjegyű volt ugyanakkor a növekedés a háromezer franknál (nagyjából egymillió forint) drágább szegmensben.
A svájci óraipari szövetség (FHS) az eladott karórák darabszámában a legnagyobb visszaesést az alsókategóriás, 200 frank alattiaknál regisztrálta júniusban, 34,3 százalékost 2019 júniusához képest. Ebben a kategóriában a júniusi bevétel 14,3 százalékkal csökkent. A legnagyobb növekedés a felsőkategóriás, háromezer frank feletti órák körében volt, az eladott darabszám 18,8 százalékkal nőtt, a bevétel pedig 18,1 százalékkal emelkedett.
Versenyeznek a „kicsik”
A kiemelkedő eredményeknek köszönhetően egyre több vállalat küzd azért, hogy a használt órák eBay-évé válhasson-még maga az eBay is.
Az 1990-ben alapított Hodinkee a közelmúltban indította el a használtóra-ágazatát a decemberi, 40 millió dolláros tőkebevonásából. A németországi Chrono24 nemrégiben 116 millió dolláros befektetéshez jutott, így piaci értéke meghaladta az egymilliárd dollárt. A Chrono24 az ágazat első unikornisa. A vállalat kínálatában jelenleg nagyjából 500 ezer óra található.
A svájci Chronext hamarosan tőzsdére lép, amitől 270 millió dolláros értéknövekedésre számít, így csatlakozna a Chrono24-hez az unikornis klubban. Az olyan cégek, mint a Watchfinder, a WatchBox és a Watchmaster szintén terjeszkednek. Még az eBay is beszállt a buliba, és elindított egy hitelességi garanciaprogramot a magasabb kategóriájú óragyűjtők bevonzására.