Az oroszokt több millió dollár értékű luxusórát koboztakel a svájci Audemars Piguet luxusóra-gyártótól. Az oroszok vélhetően így akartak visszavágni a svájci szankciók miatt- írja az NZZ am Sonntag svájci újság.
A lap értesülései szerint a szóban forgó luxusórákat a közel 150 éves márka egyik moszkvai leányvállalatától kobozták el még március elején. Az illetékes hatóságok vámszabálysértésre hivatkozva foglalták le a termékeket, de a svájci külügyminisztérium álláspontja szerint a lépés valójában a „szankciókra adott önkényes elnyomó intézkedés” volt.
Svájc február 28-án egy olyan dolgot tett, amire több mint 200 éve nem volt példa: kilépett a semlegességvől, és a nyugati országokhoz hasonlóan szankcionálta Oroszországot ukrajnai inváziója miatt. Egyebek között megszüntette a svájci luxuscikkek Oroszországba irányuló exportját.
A híres svájci bankok
A svájci óraipari szövetség adatai szerint 2021-ben Oroszország volt a svájci óraexport 17. legnagyobb piaca, összesen 260,1 millió frank, azaz nagyjából 95 milliárd forint értékű szállítással.
Az Audemars Piguet és a svájci külügyminisztérium egyelőre nem reagált hivatalosan a hírre, egy szóvivő a Bloombergnek azt mondta, hogy az ország moszkvai nagykövetsége "jelenleg nagyon intenzív eszmecserét folytat" az Oroszországban működő svájci cégekkel.
Az oroszok frusztrációja nem alaptalan, a Svájci Bankszövetség tájékoztatása szerint az oligarchák és már gazdag orosz polgárok körülbelül 214 milliárd dollárt tartanak titkos svájci bankszámlákon.
Hogy áll most a piac?
A csúcsminőségű órák iráni kereslet elképesztő növekedést mutatott koronavírus-járvány alatt. Ettől függetlenül a négy nagy óramárka, nevezetesen a Rolex, a Patek Philippe, a Audemars Piguet és Richard Mille nem tágít az üzletpolitikájától, ezért korlátozott mennyiségű órát gyárt az exkluzivitás megőrzése érdekében. Ez viszont a használt és a vintage órák piacának fellendülését eredményezte, illetve egyre több startup száll versenybe az ágazat pole-pozíciójának megszerzéséért. A McKinsey & Company tanácsadó cég becslései szerint a használt órák eladásai 2019-ben elérték a 18 milliárd dollárt, 2025-re pedig meghaladhatják a 30 milliárd dollárt is.
Az iparág vezetői szerint a globális vagyon gyarapodásának, amit a részvények és a kriptovaluták vezérelnek, valamint az órák értékesítésével foglalkozó gyűjtőplatformok és információs oldalak elterjedésének köszönhetően rengeteg fiatal gyűjtő jelent meg az ágazatban, akik egyre több órát vásárolnak, vagy épp adnak el az online piactereken. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi média platformokon a gyűjtők új generációja előszeretettel villantja meg a státuszszimbólumnak számító órákat.
Versenyeznek a „kicsik”
A kiemelkedő eredményeknek köszönhetően egyre több vállalat küzd azért, hogy a használt órák eBay-évé válhasson, még maga az eBay is.
Az 1990-ben alapított Hodinkee a közelmúltban indította el a használtóra-ágazatát a decemberi, 40 millió dolláros tőkebevonásából. A németországi Chrono24 nemrégiben 116 millió dolláros befektetéshez jutott, így piaci értéke meghaladta az egymilliárd dollárt. A Chrono24 az ágazat első unikornisa. A vállalat kínálatában jelenleg nagyjából 500 ezer óra található.
A svájci Chronext hamarosan tőzsdére lép, amitől 270 millió dolláros értéknövekedésre számít, így csatlakozna a Chrono24-hez az unikornis klubban. Az olyan cégek, mint a Watchfinder, a WatchBox és a Watchmaster szintén terjeszkednek. Még az eBay is beszállt a buliba, és elindított egy hitelességi garanciaprogramot a magasabb kategóriájú óragyűjtők bevonzására.